امروز جمعه ۳۰ شهریور ۱۴۰۳
به بهانه عضویت گمرک ایران در کمیسیون خط مشی سازمان جهانی گمرک انجام گرفت

بررسی جایگاه و کارکردهای کمیسیون خط مشی سازمان جهانی گمرک

مدیر کل دفتر همکاری های بین الملل گمرک به بهانه عضویت گمرک ایران در کمیسیون خط مشی سازمان جهانی گمرک که دستاوردی مهم در عرصه بین الملل برای کشورمان به شمار می رود به بررسی جایگاه و کارکردهای کمیسیون خط مشی سازمان جهانی گمرک پرداخت.
کد خبر: ۱۱۰۱۴۰۱۲۹۶
زمان انتشار: ۱۲ تیر ۱۴۰۱ - ۱۳:۳۷ بعد از ظهر
261 بازدید

کمیسیون خط مشی یکی از مهمترین کمیسیون های سازمان جهانی گمرک است که وظیفه سیاست گذاری و تدوین خط مشی سازمان جهانی گمرک را بر عهده دارد، حسین کاخکی مدیرکل دفتر همکاری های بین الملل گمرک با بیان این مطلب توضیح داد: سازمان جهانی گمرک توسط شورا و کمیسیون خط مشی گذاری (۲۴عضو ثابت) و با مشاوره مالی از جانب کمیته مالی (۱۷ عضو) اداره می شود.

حسین کاخکی با اشاره به اینکه مبنای تاسیس کمیسیون خط مشی برای ایجاد یک هیئت مدیری قوی و پویا برای سازمان جهانی گمرک است اظهار داشت: سابقه تاسیس کمیسیون خط مشی سازمان جهانی گمرک به عنوان کمیسیون دائمی به سال ۱۹۷۸ میلادی برمی گردد.
مدیرکل دفتر همکاری های بین الملل گمرک در خصوص عضویت و ترکیب اعضاء کمیسیون خط مشی گفت: عضویت در کمیته سیاست به تعداد مشخصی از اعضای WCO محدود شده است، که توسط شورا بر مبنای روال مشخص شده از  مناطق و از میان اعضای فعال در هر منطقه انتخاب می شوند. که اعضای این کمیسیون متشکل از رئیس شورای سازمان جهانی گمرک بعنوان رئیس کمیسیون، معاون مناطق شش گانه معاونت منطقه ای سازمان جهانی گمرک، ۲۴ عضو از هر یک از مناطق منطقه ای سازمان جهانی گمرک شامل ۲ عضو از شرق و جنوب آفریقا، ۸ عضو از اروپا، ۵ عضو از شرق آسیا، جنوب و جنوب شرقی آسیا، استرالیا و جزایر اقیانوس آرام، ۲ عضو از شمال آفریقا و خاورمیانه، ۵ عضو از آمریکای شمالی، آمریکای مرکزی و کارائیب، ۲ عضو از غرب و مرکز آفریقا، رئیس کمیته مالی، رئیس کمیته حسابرسی و هر عضوی که عضو کمیته سیاست گذاری  نیست بعنوان اعضای ناظر
در جلسات رسمی و رئیس سابق شورا که هنوز در ادارات گمرک ملی خود هستند (حداکثر دو سال پس از پایان دادن به سرپرستی) می باشد.

🔺وی افزود: پاسخ به سؤالات مرتبط با  سیاستگذاری و فعالیت های WCO و نظر مشورتی به عنوان یک گروه هدایت کننده و پویا به شورای سازمانی جهانی گمرک و مطالعات مربوط به سیاست ها و رویه های WCO با هدف کمک به شورا برای دستیابی به اهداف وسیع فعالیت های آن از مهمترین اهداف و محدوده عمل کمیسیون خط مشی است که نتایج آن را برای تصمیم گیری به شورای سازمان جهانی گمرک ارائه می دهد.

🔺به گفته وی انتخاب اعضای کمیته سیاست کمیسیون خط مشی توسط شورا انجام می شود، اعضای عادی کمیسیون برای یک دوره ۲ ساله انتخاب می شوند.

🔺وی گفت: هر عضو شورا فقط یک رای دارد و تصمیمات شورا باید توسط اکثریت دو سوم از اعضای حاضر تایید شود و تصمیمات به رای گذاشته شده کمتر از این حد نصاب جنبه اجرایی نخواهد داشت مگر اینکه بیش از نیمی از اعضای حاضر دارای حق رای در این مورد به تصمیم واحد برسند.
کمیسیون خط مشی دارای ۲۴ عضو ثابت می باشد ، رئیس شورا به عنوان یک عضو ناظر در ستاد کمیسیون خط مشی حضور دارد، رئیس کمیته حسابرسی و امور مالی سازمان جهانی گمرک بعنوان عضو ناظر حضور دارد، هر عضوی از ستاد شورا که عضو کمیسیون خط مشی گذاری نیستند و میزبانی جلسه کمیسیون را برعهده دارند می توانند به عنوان عضو ناظر حضور داشته باشند،
بنابراین، اعضای کمیسیون شامل۳۱ عضو (از جمله رئیس) به همراه رئیس سابق  در صورت لزوم همراه با تعدادی از ناظران فاقد حق رأی خواهند بود.

🔺شایان ذکر است در اجلاس سالانه شورای سازمان جهانی گمرک که با حضور رئیس، دبیرکل و مدیریت های سازمان جهانی گمرک و روسای کل گمرکات کشورهای عضو از دوم تا چهارم تیرماه سال جاری در مقر سازمان جهانی گمرک در بروکسل برگزار گردید عضویت گمرک ایران در کمیسیون خط مشی مورد تایید و تصویب نهایی قرار گرفت.

نوشته شده توسط:

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *