امروز جمعه ۲۷ مهر ۱۴۰۳
طی سال 1400؛

رشد ۱۵۹درصدی ارزش صادرات گمرکات مازندران به کشورهای اکو

تجارت خارجی گمرکات مازندران طی سال1400 با کشورهای عضو اکو به 425 میلیون و 994 هزار و 771 دلار و به وزن یک میلیون و 294 هزارو 553 تن کالا رسید که نسبت به مدت مشابه سال 1399، 99 درصد در ارزش و 87 درصد وزنی، افزایش را نشان می دهد.
کد خبر: 1101401117
زمان انتشار: ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۵:۲۹ بعد از ظهر
159 بازدید

به گزارش روابط عمومی حوزه نظارت گمرکات استان مازندران، علی یوسفی منش ناظر گمرکات مازندران و مدیرکل گمرک نوشهر در خصوص تجارت سال۱۴۰۰گمرکات مازندران با اکو، اظهار داشت: از مجموع تجارت ۴۲۵ میلیون و۹۹۴ هزار دلار ی گمرکات مازندران با اکو، ۴۷۲ هزار و ۶۶۰ تن کالا به ارزش ۷۸ میلیون و ۳۷۱ هزار و ۵۷۸دلار مربوط به صادرات از طریق گمرکات مازندران به اکو بوده است.

یوسفی منش افزود : میزان و حجم کالاهای صادراتی گمرکات مازندران به ۹کشور عضو سازمان اکو سال۱۴۰۰ از حیث وزنی ۱۰۷ درصد و از لحاظ ارزش نسبت به مدت مشابه ۱۵۹ درصد افزایش داشته است.

یوسفی منش در خصوص میزان صادرات کالا به هر یک از اعضای اکو توضیح داد: از بین ۹ کشور عضو اکو، صادرات به کشورهای قزاقستان با ۲۳۴ هزارو ۵۵۷ تن کالا به ارزش ۲۲ میلیون و ۸۱۵ هزار و ۴۹دلار و رشد ۹۱ درصدی در ارزش ، ترکمنستان با ۱۸۷ هزارو ۵۲۹ تن به ارزش ۱۷ میلیون و ۶۲ هزارو ۳۷۷ دلار و رشد۲۶۶د رصدی در ارزش و آذربایجان با ۱۴ هزار و ۲۹۷ تن کالا به ارزش ۱۱ میلیون و ۹۰ هزارو ۴۲۵ دلار و رشد ۴۵۷ درصدی نسبت به مدت مشابه سال ۱۳۹۹ ، اصلی ترین مقاصد کالاهای گمرکات مازندران به اکو هستند .

ناظر گمرکات مازندران خاطر نشان کرد : لبنیات، مواد غذایی، کیوی و مرکبات، چوب ، مواد شیمیایی، گل وگیاه، شیرینی و کاکائو، مصنوعات پلاستیکی و.. از عمده کالاهای صادراتی گمرکات مازندران به اکو بوده است .

ناظر گمرکات مازندران اضافه کرد: طی سال ۱۴۰۰ بالغ بر ۸۲۱ هزار و ۸۹۳ تن کالا به ارزش ۳۴۷ میلیون و۶۲۳ هزارو ۱۹۳دلار، کالا از کشورهای عضو اکو واردگمرک مازندران شده است که به ترتیب از نظر وزنی و ارزشی رشد ۷۷ و ۸۹ درصدی نسبت به مدت مشابه داشته است .

یوسفی منش افزود : کشورهای قزاقستان با ۲۲ میلیون و ۸۱۵ هزارتن کالا به ارزش ۶۰ میلیون و ۱۱۱ هزارو ۴۲۱ دلار و رشد ۱۸۲درصدی در ارزش ، ترکمنستان با ۱۷ میلیون و۶۲ هزار تن کالا به ارزش ۳۷ میلیون و ۱۰ هزارو ۶۳۱ دلار و رشد ۱۴۷درصدی در ارزش، ترکیه با ۹ میلیون و ۴۵ هزارو ۷۶ تن به ارزش ۲۴۹ میلیون و ۴۵۰ هزارو ۶۷۸ دلار و رشد ۶۹درصدی در ارزش، اصلی ترین کشورهای طرف معامله گمرکات مازندران بر ای تامین نیازهای کشور از بین کشورهای عضو اکو بودند.

وی افزود: کالاهای اساسی(جو ،گندم)، ماشین آلات صنعتی، کک نفتی ،مصنوعات پلاستیکی و… کالاهای وارداتی گمرکات مازندران از اکو محسوب می شود .

گفتنی است هماکنون ساری( استان مازندران ) بعنوان پایتخت گردشگری کشورهای عضواکو در سال ۲۰۲۲ میزبان سفرای کشورهای عضو اکو است . کشورهای ایران، ترکیه، پاکستان، افغانستان، آذربایجان، قزاقستان، ترکمنستان، قرقیزستان،ازبکستان و تاجیکستان ۱۰کشور عضو اکو هستند.

نوشته شده توسط:

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *