امروز جمعه ۳۰ شهریور ۱۴۰۳

✅ استاندار آذربایجان شرقی در این جلسه مشترک با تاکید بر اهتمام جدی دستگاههای متولی اقتصادی استان در رفع موانع و توسعه صادرات غیر نفتی استان، خواستار تدوین برنامه توسعه صادرات توسط سازمانهای ذیمدخل در تجارت خارجی جهت تحقق ۲ میلیارد دلاری صادرات استان در سالجاری شد.
خرم در ادامه اظهار داشت: هدف گذاری استان در سال ۱۴۰۱، افزایش ۴۰ درصدی صادرات است و همه دستگاهها باید برای تحقق این هدف تلاش کنند.
✅ اورنگی ناظر گمرکات استان در ابتدای جلسه ضمن تبیین اقدامات و خدمات برجسته گمرک به فعالان اقتصادی و واحدهای تولیدی، با ارائه گزارش کاملی از عملکرد گمرکات استان در سال ۱۴۰۰، صادرات گمرکات استان در سال گذشته را بالغ بر یک میلیارد و ۶۵۴ میلیون دلار کالا از گمرکات استان اعلام کرد و افزود: این میزان کالا از لحاظ ارزش دلاری ۱۶ درصد افزایش و به لحاظ وزنی ۹درصد نسبت به سال ۱۳۹۹ کاهش یافته است .
✅ وی عمده اقلام صادراتی در سال ۱۴۰۰ را به ترتیب مواد پلاستیکی و اشیای ساخته شده از این مواد، چدن آهن و فولاد، میوه های خوراکی، سوخت های معدنی، مس و مصنوعات از مس، مصنوعات از چدن آهن یا فولاد، فرآورده های غلات آرد، شیشه و مصنوعات شیشه ای، قند و شکر و شیرینی و ماشین آلات و وسایل مکانیکی اجزاء و قطعات آنها و عمده مقاصد کالاهای صادراتی از گمرکات استان را به ترتیب به کشورهای ترکیه، عراق، ارمنستان، افغانستان، آذربایجان، پاکستان، گرجستان، بلغارستان، امارات و ایتالیا اعلام کرد.
✅ اورنگی دبیر ستاد هماهنگی تجارت فرامرزی استان در این جلسه افزود: کالاهای وارداتی به وزن ۴۴۱ هزار تن کالا به ارزش یک میلیارد و ۱۸۹ میلیون دلار از طریق گمرکات استان وارد کشور شده است که نسبت به مدت سال قبل از لحاظ وزن ۶ درصد کاهش و ازنظر ارزش دلاری ۱۹درصد افزایش داشته است که اقلام عمده وارداتی شامل وسایل نقلیه زمینی، ماشین آلات و وسایل مکانیکی اجزاء و قطعات آنها، توتون و تنباکو ، گوشت و احشای خوراکی، چوب و اشیاء چوبی و زغال چوب، مواد پلاستیکی، ماشین آلات بوده است که این اقلام از طریق گمرکات استان آذربایجان شرقی به ترتیب از کشورهای طرف معامله ترکیه، آلمان، امارات، چین، ژاپن، کره جنوبی، اسپانیا، روسیه، هند و اتریش وارد کشور شده است.
✅ وی در ادامه ارائه گزارش خود ، به تسهیلات و اقدامات مهم گمرک در حمایت از واحدهای تولیدی استان ازجمله استرداد ۸۰ میلیارد ریالی حقوق ورودی از محل صادرات به واحدهای تولیدی ، اخذ ضمانتنامه بانکی به مبلغ ۴ هزار و ۲۶۸ میلیارد ریال ، ورود موقت بالغ بر ۵۳ هزار تن مواد اولیه ، معافیت ماشین آلات خط تولید به ارزش ۴۵ میلیون دلار اشاره کرد .
✅ ناظر گمرکات آذربایجان شرقی و مدیرکل گمرک تبریز در ادامه اظهار کرد: سال گذشته در مجموع ۹ هزار و ۲۶۷ میلیارد ریال درآمد از طریق گمرکات استان وصول شد که نسبت به سال ۱۳۹۹، ۳۹درصد افزایش دارد.
✅ در این جلسه اعضای کارگروه های صادرات غیر نفتی ، ستاد هماهنگی تجارت فرامرزی استان آذربایجان شرقی و مدیران گمرکات جلفا ، سهلان ، نوردوز و خداآفرین نیز حضور داشتند.

 

 

قبلی
بعدی