امروز سه شنبه ۱ آبان ۱۴۰۳
اکبر علی اشرفی:

گمرک تمرچین پیرانشهر  رتبه نخست حجم صادرات کالا در بین گمرکات استان آذربایجان غ

مدیرکل گمرک تمرچین  گفت: سال گذشته در مجموع ۷۷۴ هزار تن انواع کالاهای تولید داخل  به ارزش بیش از ۳۰۰ میلیون دلار از این گمرک صادر شده که در مقایسه با سال ۱۴۰۰  از نظر وزنی ۵۶ درصد و از نظر ارزش ۱۶درصد افزایش داشته است.
کد خبر: ۱۱۰۱۴۰۲۳۲
زمان انتشار: ۲۸ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۵:۴۶ بعد از ظهر
160 بازدید

اشرفی افزود: سال گذشته از مرز تمرچین انواع کالاهای داخلی شامل مصالح ساختمانی از جمله کاشی و سرامیک، محصولات خام معدنی، آهن آلات و مقاطع طویل فولادی، میوه و تره‌بار به مقصد اقلیم کردستان عراق صادر شده است.

همچنین در سال ۱۴۰۱ محموله های صادراتی سایر گمرکات داخلی به وزن بیش از یک میلیون تن به ارزش ۴۲۵ میلیون دلار از طریق گمرک تمرچین به کشور عراق و حوزه مدیترانه ترخیص گردیده اند.

واردات کالا از مرز تمرچین؛

مدیرکل گمرک تمرچین پیرانشهر با اشاره به اینکه سال گذشته  واردات کالا از این مرز کاهش پیدا کرده  ادامه داد: پارسال ۳۳هزار تن کالا به ارزش ۶۴ میلیون دلار  از طریق مرز تمرچین وارد کشور شده و عمده کالاهای وارداتی تحت رویه های کولبری ( پایاپای مرزی) و مرزنشینی شامل انواع لوازم خانگی اعم از یخچال، لباسشویی ، ظرفشویی، کولر گازی و سایر لوازم برقی و همچنین خاک روی و ضایعات فلزی و کاغذی  بوده که  در مقایسه با سال قبل ، از لحاظ وزنی ۳۲ درصد و ارزش ارزش به میزان چهار درصد کاهش داشته است

. ترانزیت کالا از گمرک تمرچین پیرانشهر؛ وی اضافه کرد: سال گذشته در زمینه ترانزیت مبدا ۱۹۰ هزار تن کالا به ارزش ۲۵۷ میلیون دلار از گمرک تمرچین پیرانشهر انجام شده و در این مدت ترانزیت به مقصد عراق نیز ۵۶۸ هزار تُن به ارزش یک میلیارد و ۹۸۲ میلیون دلار انجام شده که از نظر وزنی ۱۱۰ درصد و از نظر ارزشی ۴ درصد نسبت به سال ماقبل افزایش پیدا کرده است.

تردد مسافر میان ایران و اقلیم کردستان عراق از تمرچین؛  مدیرکل ُگمرک تمرچین پیرانشهر در زمینه تردد مسافر از این پایانه مرزی  تاکید کرد: سال گذشته در مجموع ۶۸۳.۵۱۰ نفر مسافر از مرز تمرچین به سمت عراق و بالعکس تردد نموده که در مقایسه با سال قبل از آن، ۹۱درصد افزایش یافته است.

در طول سال ۱۴۰۱ به طور روزانه یک هزار و ۸۷۲ نفر تردد داشته  و تعداد ۱۲.۴۷۴ دستگاه اتوبوس عملیات جابجایی مسافر را  در گمرک تمرچین را به عهده داشته اند.

تمرچین جدیدترین گذرگاه مرزی برای ترد زائران اربعین؛ اشرفی اظهار کرد: سال گذشته برای اولین بار مرز تمرچین پیرانشهر  جهت اعزام زائران اربعین حسینی بازگشایی و تعداد زیادی از زائران استان‌های غرب کشور از طریق این پایانه مرزی به کربلای معلی‌ اعزام شدند.

وی با اشاره به اینکه تفاهم نامه ای با حمل و نقل اقلیم کردستان عراق برای انتقال زائران از تمرچین به سلیمانیه و بغداد امضا شده بود، ادامه داد: بسیاری از زائرانی که از مرز تمرچین فرستاده شده بودند، رضایت کاملی از این انتخاب خود داشتند.

توسعه مرز با هدف افزایش تولید و ترانزیت کالا

اشرفی با اشاره به چشم‌اندازهای توسعه در مرز تمرچین پیرانشهر در آینده افزود: توسعه این مرز رسمی و بازارچه مرزی آن در سال ۱۴۰۲ و گسترش ترانزیت مرزی به اقلیم کردستان عراق و  دیگر مناطق این کشور، ترکیه و سایر کشورهای حوزه مدیترانه از چشم‌اندازهای توسعه گمرک تمرچین می باشد.

مدیرکل گمرک تمرچین پیرانشهر  تاکید کرد: هم اکنون ۲ انبار تجاری مجموعا به مساحت بیش از پنج هزار مترمربع توسط بخش خصوصی در دست ساخت بوده که با راه‌اندازی آن‌ها امکان واردات و ترخیص ماشین آلات و مواد اولیه واحدهای تولیدی و کالاهای خاص گمرکات تخصصی با اخذ مجوز از دفتر واردات گمرک ج.ا.ا   فراهم  و تجهیز این گمرک به دستگاه x-ray کامیونی در اولویت برنامه های کاری قرار دارد.

وی گفت: با توجه به فاصله زمینی بسیار کم با بازار بکر و مستعد پذیرش انواع کالا در اقلیم کردستان عراق از یک طرف و وجود اشتراکات مذهبی و قومی بین دو کشور، مرز تمرچین پیرانشهر در آینده  چشم انداز بسیار خوبی برای توسعه مراودات اقتصادی بین ۲ کشور ایران و عراق داشته و تسریع در عملیات ترخیص کالا های صادراتی و ارایه تسهیلات گمرکی از جمله سیاست کاری گمرک برای تحقق این امر خطیر می‌باشد.

مرز تمرچین در ۱۵ کیلومتری غرب پیرانشهر، جنوب آذربایجان غربی و نقطه مقابل مرز حاج عمران عراق قرار دارد و یکی از نزدیکترین مسیرهای زمینی جمهوری اسلامی به دریای مدیترانه شرقی است. این مرز زمینی تا شهر ارومیه، مرکز استان ۱۰ کیلومتر فاصله و فاصله نزدیکترین شهرها به این مرز، پیرانشهر در ایران و چومان در عراق است که به ترتیب حدود ۱۱ کیلومتر و ۲۵ کیلومتر با گمرک تمرچین فاصله دارد.

اکبر علی اشرفی: مرز تمرچین پیرانشهر در سال ۱۳۸۶ به عنوان مرز زمینی رسمی شناخته شد و نقش آن در اقتصاد منطقه چشمگیر است. آذربایجان‌غربی دارای ۶ پایانه مرزی شامل بازرگان در ماکو، رازی خوی و سرو ارومیه در مرز ترکیه، «صنم بلاغی» پلدشت در مرز نخجوان و «تمرچین» پیرانشهر و «کیله» سردشت در مرز عراق است. در کل کشور ۲۲ پایانه‌ی مرزی وجود دارد که حدود یک چهارم آنها در آذربایجان غربی قرار دارد.

نوشته شده توسط:

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *