امروز جمعه ۳۰ شهریور ۱۴۰۳
معاون حقوقی و نظارت گمرک جمهوری اسلامی ایران:

گمرک مجری سیاست‌های دولت است/ گمرک صرفاً بخشنامه های ابلاغ شده ازسوی سازمانهای سیاست گذار را اجرا می نماید

در مراسم تکریم و معارفه ناظر گمرکات استان مازندران و مدیر کل گمرک نوشهر، معاون حقوقی و نظارت گمرک جمهوری اسلامی ایران گفت در حوزه فعالیت‌های اقتصادی گمرک سیاست‌گذار نبوده و تنها مجری سیاست‌های دولت است و بدون تردید خود را ملزم به اجرای بخشنامه های صادرشده از سوی سازمان های سیاستگذار می داند.
کد خبر: ۱۱۰۱۴۰۱۳۹۰
زمان انتشار: ۳۱ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۸:۱۶ بعد از ظهر
153 بازدید

در مراسم تکریم و معارفه ناظر گمرکات استان مازندران و مدیر کل گمرک نوشهر، معاون حقوقی و نظارت گمرک جمهوری اسلامی ایران گفت در حوزه فعالیت‌های اقتصادی گمرک سیاست‌گذار نبوده و تنها مجری سیاست‌های دولت است و بدون تردید خود را ملزم به اجرای بخشنامه های صادرشده از سوی سازمان های سیاستگذار می داند.

به گزارش روابط عمومی حوزه نظارت گمرکات مازندران، فریده زیبدی معاون حقوقی و نظارت گمرک ایران افزود: رهبر معظم انقلاب فرمودند که در حوزه گمرک یک هزارو ۵۰۰ بخشنامه وجود دارد و طی بررسی‌ها انجام شده ، مشخص شد قریب به ۹۰ درصداین بخشنامه ها مربوط به  وزارتخانه‌های صنعت، معدن و تجارت و جهاد کشاورزی است و گمرک نیز در مقام دخل و تصرف در این قوانین نیست و صرفا بخشنامه ها را جهت اجرا به گمرکات اجرایی  وذینفعان ابلاغ می نمایدو ۱۰درصد بخشنامه باقیمانده نیز به تبع تصمیم وزارتخانه‌هایی است که در حوزه گمرک گرفته می شود.

فریده زیبدی معاون حقوقی ونظارت در بخش دیگری از سخنانش به تشریح وظایف و ماموریت های گمرک  پرداخت و گفت: انجام تشریفات گمرکی در گمرک از زمانی آغاز می شود که کالا به گمرک اظهار شود و در این بین ۲۹ سازمان همجوار به سامانه جامع امور گمرکی مرتبط هستند که ۲۷ سازمان ، سازمان مجوزدهنده برای انجام تشریفات گمرکی هستند.  در تمام دنیا فقط ۴ رویه گمرکی  تعریف شده در حالیکه در ایران ، ما ۱۲رویه گمرکی داریم .

وی با بیان ویژگی های خاص گمرکات مازندران  و وجود ۳ بندر ، خواهان استفاده حداکثری از ظرفیت ها و امکانات موجود در این راستا شده و گفت  : گمرکات مازندران با دارا بودن ۵ گمرک فعال از گمرکات برجسته در کشور است  بطوری که دو گمرک نوشهر و امیرآباد از ابتدای استقرار “قرارگاه تسهیل تشریفات گمرکی و جلوگیری از رسوب کالا” از گمرکات فعال جهت جلوگیری از ماندگاری و رسوب کالا بخصوص کالاهای اساسی در بنادر کشور  هستند

همچنین دراین مراسم ، معاون هماهنگی امور اقتصادی ضمن تقدیر از خدمات و تلاش های شایسته علی یوسفی منش ناظر اسبق گمرکات مازندران گفت: استان مازندران با وجود اینکه محصولات کشاورزی متنوع زیادی دارد اما عمده این محصولات از سایر استان‌ها صادر می شود.

حسن خیریانپوربا اشاره به وجود ظرفیت های بالقوه و بالفعل مازندران،  اظهار کرد: این استان در کنار تنوع زیادی که در ظرفیت ها دارد در موانع و مشکلات هم دارای مشکلات زیادی است.
وی دریا، جنگل های هیرکانی،  دشت حاصلخیز،  تنوع فرهنگی و نیروی انسانی را از جمله ظرفیت های استان مازندران شمرد و گفت: سالانه بالغ بر ۷.۵ میلیون تن بهترین محصولات کشاورزی در این استان تولید می شود که عمده مازاد بر نیاز مصرف استان و کشور  می تواند صادر شود و در این میان نقش گمرک به عنوان تسهیل گر این فرایند اثر گذار است.

معاون هماهنگی اقتصادی استانداری مازندران با بیان اینکه این استان در ۱۴ محصول رتبه نخست کشور را دارد،تصریح کرد: ظرفیت های متعددی در منابع معدنی وجود دارد و سیمان، سنگ و سایر مصنوعات معدنی و لبنیات از جمله صادرات استان است همچنین این استان با وجود سه فرودگاه و سه بندر به ریل کشور اتصال دارد.

خیریانپور ادامه داد: استان مازندران  با دارا بودن یک موقعیت استراتژیک منحصر بفرد و ارتباط با کشورهای حاشیه دریای خزر و اوراسیا می تواند ظرفیت صادراتی را به چند برابر ارتقا دهد همچنین با دارا بودن سه بندر بخصوص بندر امیرآباد به عنوان بزرگترین بندر حاشیه خزر نقش بی بدیلی دارد و می تواند نقش پدافند غیر عامل را برای۳۱ استان ایفا کند.

این گزارش حاکی است، علی یوسفی منش ناظر سابق گمرکات مازندران  نیز طی سخنانی به بیان برخی اقدامات انجام گرفته در طول خدمت خود و عملکرد گمرکات استان پرداخت و ازتلاش و همکاری کارکنان گمرکات  استان در راستای وظایف محوله قدردانی کرد.
همچنین عسگر نیک نفس سرپرست  جدید حوزه نظارت گمرکات استان مازندران به تشریح برنامه های خود پرداخت.

بر پایه این گزارش در این مراسم ، ضمن تقدیر از تلاش‌های علی یوسفی منش، ناظر سابق گمرکات مازندران از سوی رئیس کل گمرک جمهوری لوح بازنشستگی به ایشان اهدا و عسگر نیک نفس به عنوان سرپرست حوزه نظارت گمرکات مازندران و مدیر کل گمرک نوشهر معرفی شد.

نوشته شده توسط:

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *