امروز سه شنبه ۱ آبان ۱۴۰۳

۲٠ درصد کل صادرات کشور به عراق از مرز، مهران انجام می شود

روح الله غلامی مدیرکل گمرک ایلام در نشست خبری هفته دولت گفت: ۲٠ درصد کل صادرات کشور به عراق از مرز، مهران انجام می شود
کد خبر: ١١٠١۴٠١۴٢٩
زمان انتشار: ۱۲ شهریور ۱۴۰۱ - ۰۱:۳۳ قبل از ظهر
171 بازدید

 

به گزارش پایگاه خبری اخبار گمرکی-اقتصادی و به نقل از روابط عمومی گمرک ایلام مدیرکل گمرکات ایلام گفت: ۲٠ درصد کل صادرات کشور به عراق از مرر مهران انجام می شود و تنها یک مرز زمینی مهران ۲۵ درصد کالاهای صادراتی مرزهای زمینی به کشور عراق را از خود عبور داده است.
روح الله غلامی روز پنج شنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه استان به مناسبت هفته دولت اظهار داشت:  طی هفته دولت سال گذشته تا سالجاری مجموعه صادرات از گمرکات ایلام ۲میلیون و ۹۸۶ تن کالا به ارزش یک میلیارد و ۴۴٠ میلیون دلار بوده که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل از لحاظ وزنی ۹۲ درصد و از لحاظ ارزشی ۸۸ درصد رشد داشته است.
وی افزوذ: همچنین  در همین بازده زمانی ترانزیت عبوری از مرز مهران  حدود ۱۴۲ هزار تن بوده که ۱۲۳ درصد رشد را نشان می دهد.
مدیرکل گمرکات ایلام با بیان اینکه ۲٠ درصد کل صادرات کشور به عراق از مرر مهران انجام می شود، گفت: تنها یک مرز زمینی مهران ۲۵ درصد کالاهای صادراتی مرزهای زمینی به کشور عراق را از خود عبور داده است.


وی ادامه داد: در پنج ماهه سال جاری با اختلاف فاحش ۳۰۰ میلیون دلاری،  گمرک مهران در صدر ۱۲ گمرک هم مرز با کشور عراق قرار دارد.
غلامی اضافه کرد: مجموع درامدهای گمرک در سالجاری ۲٠۲ میلیارد و ۵۸۶ هزار میلیون ریال بوده که رشد ۱۷۵ درصدی را نشان می دهد.
وی تصریح کرد: طی ۵ ماهه سالجاری تعداد اظهارنامه های صادراتی ۱٠ هزار و ۲۵۷ عدد است که دارای رشد ۵۳ درصدی می باشد.
مدیرکل گمرکات ایلام افزود: مجموعه صادرات از مرز مهران در سال ۱۴٠٠ بالغ بر دو میلیون و ۲۷٠ هزار تن معادل یک میلیارد و ۱۶۱ میلیون دلار بوده که از لحاظ ارزش ۱۲۱ درصد و از لحاظ وزن ۱۱۶ درصد رشد نسبت به مدت مشابه سال قبل را نشان می دهد..
وی ادامه داد:  بالاترین وزن کالای صادراتی طی ۵ سال گذشته در سال ۱۴٠٠ اتفاق افتاده است. همچنین میزان ورود کامیون های حامل کالا به تعداد ۱٠۳ هزار دستگاه بوده که رشد ۱٠۶ درصدی داشته است.
غلامی بیان داشت: رتبه گمرکات استان ایلام در میان ۱٠۵ گمرک صادراتی از رتبه سیزدهم به رتبه نهم در سال ۱۴۰۰ ارتقا یافته است. در بخش ترانزیت کالا با عبور بیش از ۱٠٠ هزار تن کالا،  رشد ۱۶۵ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل را نشان می دهد.
وی اضافه کرد:  در پنج ماهه نخست سالجاری مجموعه صادرات یک میلیون و ۴۴٠ هزار  تن  به ارزش ۶۴۹ هزار ۴٠٠  دلار بوده که از لحاظ وزن ۹۹ درصد و ارزش ۷۶ درصد افزایش یافته است.
مدیرکل گمرکات ایلام عنوان کرد: همچنین ترانزیت کالا در این مدت ۷۶ هزار ۵۴۹ تن،  رشد ۱۲۱ درصدی رقم زده است.

وی یادآور شد: تعداد کامیون های حامل کالای ورودی به گمرک ۵۹هزار و ۳۵۲ دستگاه بوده که ۷۲ درصد رشد داشته است.

غلامی در پایان خاطر نشان  کرد: عمده کالا‌های صادراتی شامل سنگ، کاشی، سرامیک، آهن‌آلات، محصولات فلزی، تره‌بار، محصولات پتروشیمی، سنگ آهن، کلینکر سیمان، محصولات پلاستیکی، شیشه و محصولات آن، خودرو و قطعات آن را شامل می‌شود.

نوشته شده توسط:

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *