امروز سه شنبه ۱ آبان ۱۴۰۳

تقدیر معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی و رئیس‌کل گمرک جمهوری اسلامی ایران از اقدام گمرک شهید رجایی در تعیین تکلیف کالاهای متروکه مربوط به بازه زمانی پایان سال ۱۳۹۹

کد خبر: 110140154
زمان انتشار: ۷ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۲۱:۱۱ بعد از ظهر
54 بازدید
دکترمقدسی

مقدسی رئیس‌کل گمرک ایران در این خصوص گفت: معمولاً در طول یک سال ۴۰۰ تا ۵۰۰ کانتینر کالای متروکه داشتیم، این روند تا سال ۱۳۹۶ وجود داشت اما به‌یکباره این عدد به متوسط سالی ۲۰ هزار کانتینر رسید که بیش از ۸۰ تا ۹۰ درصد آنها را صاحب کالا ترخیص می‌کرد اما ما امکان تشخیص این را که کدام کالا ترخیص می‌شود نداشتیم در نتیجه تشریفات همه این موارد را آغاز می‌کردیم.

وی با بیان اینکه در حین انجام این تشریفات صاحبان کالا به‌صورت مکرر برای دریافت کالا اقدام می‌کردند و این مسئله سبب کند شدن روند تشریفات می‌شد، گفت: پس از حدود چهار سال و با توجه به فشار کالایی بسیار بالایی که وجود داشت، یک برنامه‌ریزی مدون با همکاری سازمان بنادر، اموال تملیکی و گمرک صورت گرفت که در نتیجه آن با مساعدت مرجع قضایی کل کالاهای متروکه مربوط به بازه زمانی پایان سال ۱۳۹۹ تعیین تکلیف شده است.

رئیس‌کل گمرک ایران ادامه داد: اکثر این کالاها در انتظار صدور کد رهگیری بانک و ثبت سفارش هستند و پیش‌بینی این است که در دوماهه ابتدایی سال ۱۴۰۱ عمده این کالاها ترخیص شود. اگر مشکلات ارزی کشور حل شود، حجم کالاهای متروکه به‌شدت کاهش خواهد یافت و همه کالاها وارد بازار خواهد شد.

مقدسی تأکید کرد: علت موج اخیر رسوب کالاها این است که تعداد کالاهای متروکه به‌شدت افزایش یافته است. نمی‌توان به تمامی این کالاها نیز متروکه گفت چرا که  بخش عمده آمار شامل کالاهایی است که در حال ترخیص هستند. در زمان حاضر حدود ۱۰۰ هزار کانتینر کالای متروکه در طول یک سال به ما اعلام می‌شود اما تا تشریفات مربوط به آنها به اتمام برسد بخش عمده آن ترخیص می‌شود و در نهایت حدود یک‌هزار کانتینر به‌عنوان کالای متروکه باقی می‌ماند اما همچنان آمار کلی بسیار بالا دیده می‌شود.

نوشته شده توسط:

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *