امروز دوشنبه ۲۶ شهریور ۱۴۰۳

تجارت خارجی گمرکات کردستان در پنج ماهه ۱۴۰۳ به مرز ۲۰۰ میلیون دلار رسید

ناظر گمرکات کردستان و مدیرکل گمرک سنندج خبر داد: در پنج ماهه سال ۱۴۰۳ میزان تجارت خارجی از مسیر مرزهای استان کردستان از لحاظ وزنی بیش از ۴۸۵ هزار تن و از حیث ارزش نزدیک به ۲۰۰ میلیون دلار بوده است.
کد خبر: 1101403295
زمان انتشار: ۱۰ شهریور ۱۴۰۳ - ۰۷:۳۰ قبل از ظهر
29 بازدید

فرامرز امیدی تصریح کرد: طی پنج ماهه سپری شده از سال جاری ۱۹۲ میلیون و ۶۶۱ هزارو ۴۰۳ دلار انواع کالای صادراتی به وزن ۴۷۴ هزارو ۴۶۴ تن از طریق گمرکات استان به مقصد بازارهای جهانی ارسال شده است.

امیدی به تشریح سهم هر کدام از گمرکات تحت نظارت از صادرات پرداخت و گفت: گمرک باشماق در شهرستان مریوان با میزان صادرات ۲۵۹ هزارو ۶۴۷ تن انواع کالا به ارزش ۱۴۲ میلیون و ۶۰ هزار و ۳۴۸ دلار در رتبه نخست قرار دارد که از نظر وزنی ۱۸ درصد و به لحاظ ارزش دلاری ۲۴ درصد در مقایسه با مدت مشابه در سال گذشته کاهش نشان می دهد. پس از آن گمرک سیرانبند واقع در شهرستان بانه با مقدار صادرات ۱۵۸ هزارتنی به ارزش ۲۹ میلیون و ۳۵۱ هزارو ۸۶۹ دلار جایگاه دوم را کسب کرد که بلحاظ وزنی ۳۱ درصد و از حیث ارزش دلاری ۱۵ درصد رشد داشته است.

وی سهم گمرک سنندج از مجموع صادرات پنج ماهه ۱۴۰۳ را ۲۰ هزارو ۸۱۱ تن به ارزش ۲۱ میلیون و ۲۴۹ هزارو ۱۸۷ دلار بیان کرد. که به ترتیب از افزایش ۱۴۱ درصدی و ۱۳۴ درصدی نسبت به مدت مشابه در سال گذشته برخوردار بوده است.

ناظر گمرکات کردستان ۱۰ قلم اول صادراتی از مرزهای استان را : گوجه فرنگی، تراکتور کشاورزی، هندوانه، انواع بستنی، سیب درختی، مرغ منجمد گوشتی، تخم مرغ خوراکی، کتاب، شیرخشک و گرانول پلی اتیلن سبک برشمرد.که به مقصد کشورهای: عراق، افغانستان، سوریه، ترکیه، روسیه ارسال شده است.

فرامرز امیدی همچنین از واردات ۱۰ هزارو ۵۹۱ تنی انواع کالا به ارزش بیش از ۸۰ میلیون و ۷۵۴هزارو ۹۵۸ دلار در همین مدت از حوزه نظارت گمرکات کردستان خبر داد و عمده کالاهای وارداتی را شمش طلا، شمش آلومینیوم، کالاهای واسطه ای ، ماشین آلات و قطعات خط تولید ، مواد اولیه و اقلام مصرفی مورد نیاز مرزنشینان نام برد که از کشورهای عراق، امارات متحده عربی، اتریش، چین و ترکیه به کشور وارد و درکوتاه ترین زمان ممکن ترخیص شده اند.

نوشته شده توسط:

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *