امروز شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳

یادداشت/حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی از گمرک

با بخشنامه ای که مدیرکل واردات گمرک سوم خرداد به گمرکات کشور ابلاغ کرد، ارز ۴۲۰۰ تومانی رسما از محاسبات گمرک حذف شد.
کد خبر: ۱۱۰۱۴۰۱۱۸۴
زمان انتشار: ۵ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۰:۴۶ قبل از ظهر
145 بازدید

این بخشنامه را که همراه با اصلاح حقوق و سودبازرگانی کالاهاست، می توان نقطه عطفی در تاریخ تجارت خارجی کشور دانست.

گمرک پیش از این ارزش کالاهای وارداتی را با نرخ ۴۲۰۰ تومان تسعیر و حقوق و عوارض گمرکی را دریافت می کرد اما اکنون ارزش کالاهای وارداتی به نرخ ای تی اس که همان نرخ حاشیه بازار است تسعیر و محاسبه می شود.

حذف ارز ۴۲۰۰ تومان از کالاهای وارداتی به همراه عوارضی که در سال جاری برای کالاهای صادراتی پیش بینی شده به میزان قابل توجهی درآمدهای دولت را افزایش می دهد.

همچنین حذف ارز ۴۲۰۰ تومان به دلیل وابسته بودن تولیدات داخلی به مواد اولیه وارداتی هزینه های تولید را افزایش و در نهایت سبب رشد قیمت کالاهای داخلی و وارداتی می شود.

سال گذشته نیز مجلس نشینان حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی را در قانون بودجه پیش بینی کرده بودند اما هیچ وقت بخشنامه ای به گمرکات ابلاغ نشد.

از نقاط قابل توجه این بخشنامه عطف به ماسبق شدن آن است و گمرک مابه التفاوت ارز ۴۲۰۰ و ای تی اس را از کلیه کالاهای وارداتی از ابتدای سال دریافت خواهد کرد.

حال باید منتظر نشست و دید با این بخشنامه هدف تدوین کنندگان آن که همان افزایش هزینه های واردات و حمایت از تولید داخل است، محقق می شود و چرخ های تولید در کشور به حرکت در می آید و یا اینکه فقط درآمدهای دولت افزایش می یابد و باز واردات و مونتاژ به صرفه تر از تولید است.

هدایت اله کلماتیان

نوشته شده توسط:

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *