امروز سه شنبه ۱ آبان ۱۴۰۳
رئیس کل گمرک ایران در اتاق تهران تاکید کرد

آمادگی گمرک برای تشکیل کارگروهای تخصصی مشترک با اتاق بازرگانی برای حمایت از تولید و تسهیل تجارت

رئیس کل گمرک ایران و هیات همراه در چهاردهمین نشست کمیسیون تسهیل تجارت و توسعه صادرات اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران حضور یافتند و در خصوص موارد مورد نظر بخش خصوصی در حوزه امور گمرکی و راهکارهای پیش رو بحث و تبادل نظر کردند.
کد خبر: 1101401249
زمان انتشار: ۳۰ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۹:۱۳ بعد از ظهر
191 بازدید

🔺به گزارش روابط عمومی گمرک ایران؛ ابتدا نمایندگان بخش خصوصی و مسئولان اتاق بازرگانی به تفصیل در خصوص موارد مرتبط با امور گمرکی به ویژه آمارهای تجارت خارجی، ترانزیت، معافیت ماشین آلات خطوط تولید، ترخیص مواد اولیه واحدهای تولیدی، شرکت های دانش بنیان، فعالان مجاز اقتصادی و نهاده های دامی مواردی را مطرح و در ادامه رئیس کل گمرک ایران و هیات همراه توضیحاتی را ارائه و راهکارهایی را برای تسهیل تجارت و توسعه صادرات و رفع موانع تولید در شرایط پیش رو مطرح کردند.

🔺بنابر این گزارش، علیرضا مقدسی رئیس کل گمرک ایران در این نشست از آمادگی گمرک در راستای تعامل و همکاری با بخش خصوصی و اتاق بازرگانی خبر داد و گفت: گمرک خود را ملزم می داند در این نشست ها حضور داشته باشد و در دستورالعمل ها و سیاست ها هم در گمرک بر این موضوع تاکید شده است.

وی در ادامه با اشاره به سفرهای استانی و بازدید میدانی از واحدهای تولیدی، مرزها و گمرکات اجرایی بر آمادگی گمرک برای تشکیل جلسات جهت تعامل و همکاری با بخش خصوصی و برگزاری نشست با فعالان اقتصادی در سطح استانها خبر داد و در رابطه با مشکلات مطرح شده از سوی بخش خصوصی گفت: ما همیشه تاکید می کنیم که گمرک مجری سیاست سازمان های مرتبط با تجارت خارجی کشور است و در حال حاضر حدود ۲۷ سازمان در امر انجام تشریفات گمرکی کالاها ذیمدخل هستند و بررسی ها نشان می دهد که بیش از ۹۰ درصد بخشنامه های ابلاغی در گمرک مربوط به سازمان های دیگر است که صرفا گمرک ابلاغ کننده این بخشنامه ها بوده است.

🔺رئیس کل گمرک ایران در ادامه همچنین بر ضرورت ثبات در مقررات صادرات و واردات برای تسهیل در تجارت تاکید کرد.

مقدسی در ادامه با اشاره به اینکه در حال حاضر سامانه گمرک به سامانه جامع تجارت متصل هست و تبادل اطلاعات صورت می گیرد گفت: گمرک بیشترین تبادل اطلاعات را با سامانه جامع تجارت دارد و مواردی هم وجود دارد که در ماه های آتی انجام خواهد شد.

رئیس کل گمرک ایران در این نشست ضمن تاکید بر حمایت از شرکت های دانش بنیان اظهار داشت: در رابطه با شرکت های دانش بنیان، گمرک ۲ اقدام را در دستور کار قرار داده است که یکی خرید تجهیزات کنترلی از شرکت های دانش بنیان و دیگری ارائه تسهیلات گمرکی به این شرکت ها با توجه به سطح بندی های انجام شده است.

🔺براساس این گزارش، در پایان نشست مقرر شد، تشکیل کارگروه های مشترک در خصوص ارزش گذاری کالاها و پیگیری مشکلات اجرای قانون جدید مبارزه با قاچاق کالا و ارز در دستور کار دو طرف قرار گیرد. شایان ذکر است در چهاردهمین نشست کمیسیون تسهیل تجارت و توسعه صادرات اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران که به ریاست محمد لاهوتی رئیس کمیسیون تسهیل تجارت و توسعه صادرات اتاق بازرگانی تهران برگزار شد، فرود عسگری معاون امور گمرکی، شامانی مدیر کل دفتر صادرات و باقری پور مدیر کل دفتر فن آوری اطلاعات و ارتباطات گمرک ایران نیز حضور داشتند.

نوشته شده توسط:

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *