امروز شنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳
ناظر گمرکات خراسان رضوی تشریح کرد:

جزئیات آمارهای ترانزیت کالا از گمرکات شمال شرق کشور

تهران – ایرنا- در سال گذشته میزان ترانزیت کالا از گمرک سرخس در خراسان رضوی یک‌میلیون و ۶۳۳ هزار تن بوده است. همچنین ترانزیت کالا از گمرک لطف‌آباد در خراسان رضوی هم‌مرز با کشور ترکمنستان ۳۲۴ هزار تن بوده است.
کد خبر: 110140011
زمان انتشار: ۲ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۲:۲۳ بعد از ظهر
124 بازدید

به گزارش ایرنا، جواد جعفری، ناظر گمرکات خراسان رضوی با اشاره به آخرین وضعیت تجار خارجی در حوزه گمرکات مرزهای شمالی شرقی کشور گفت: هم‌مرز بودن استان خراسان رضوی با کشور ترکمنستان و همچنین اتصال دسترسی کامیونی و ریلی کشورهای CIS از طریق گمرکات سرخس، لطف‌آباد و باجگیران همواره ضرورت اقدامات توسعه‌ای در فعالیت‌ها گمرکی اجتناب‌ناپذیر می‌نماید. وابستگی عمده اقتصاد کشورهای آسیای میانه به‌ویژه کشورهای ترکمنستان، تاجیکستان، ازبکستان، قرقیزستان و قزاقستان به واردات کالا و مواد اولیه و اهمیت گسترش مبادلات اقتصادی و تجاری با آنها، مقدمه توسعه فعالیت‌های گمرکی بوده که این موضوع با هدف تسریع در روند انجام تشریفات گمرکی، کاهش هزینه‌های ارسال کالای صادراتی و ترانزیتی ازجمله موارد قابل تأمل و توجه در حوزه نظارت گمرکات خراسان رضوی می‌باشد.

وی افزود: بر این اساس به طور خلاصه می‌توان گفت، پس از ظهور حوزه CIS (اتحادیه کشورهای مستقل مشترک‌المنافع) فعالیت‌های گمرکی در استان خراسان رضوی بخصوص در زمینه صادرات و ترانزیت خارجی رشد قابل توجهی داشته است.

جعفری با اشاره به جزئیات آمارهای ترانزیت خارجی از حوزه خراسان رضوی گفت: در سال گذشته میزان ترانزیت کالا از گمرک سرخس در خراسان رضوی یک‌میلیون و ۶۳۳ هزار تن بوده است. همچنین ترانزیت کالا از گمرک لطف‌آباد در خراسان رضوی هم‌مرز با کشور ترکمنستان ۳۲۴ هزار تن بوده است.

رونق صادرات با افغانستان از مرز دوغارون با وجود برخی چالش‌ها

ناظر گمرکات خراسان رضوی افزود، هم‌مرز بودن استان خراسان رضوی با کشور افغانستان از طریق گمرک مرزی دوغارون و فاصله نسبتاً کم مرز دوغارون با بازار هرات به‌عنوان یکی از کانون‌های مهم تجارت افغانستان، بستر بسیار مناسب برای تولیدکنندگان و صادرکنندگان استان و کشور محسوب می‌گردد.

این مقام مسئول تاکید کرد، با توجه به وجود زیرساخت‌های مناسب در اداره کل گمرک دوغارون، نیروی انسانی متخصص و تجهیزات کنترلی مناسب ضرورت دارد با هم‌اندیشی مدیران و کارشناسان سایر سازمان‌های مسئول و مؤثر بر توسعه و گسترش تجارت از قبیل، سازمان صنعت، معدن و تجارت استان، نمایندگی وزارت خارجه در استان خراسان رضوی و همچنین حمایت مقامات استان، اقدامات توسعه‌ای لازم به منظور توسعه فعالیت‌های اقتصادی، تجاری و گمرکی با کشورهای همسایه، آسیای میانه و افغانستان در دستور کار قرار گیرد.

سرپرست حوزه نظارت گمرکات استان خراسان رضوی گفت: بدون شک گسترش فعالیت‌های اقتصادی، تجاری و گمرکی با کشورهای همسایه، منطقه و بخصوص کشورهای آسیای میانه و افغانستان بدون توجه کارشناسی به توان کشورهای رقیب در بازارهای هدف امکان‌پذیر نبوده است.

جعفری اضافه کرد: به منظور تحقق و دستیابی به این هدف و با تاکید بر اهمیت افزایش درآمدهای ارزی کشور در این مقطع زمانی اقدامات مدیریتی و کارشناسی با متولیان امر به‌صورت ویژه در دستور کار قرار خواهد گرفت. از طرف دیگر وجود فرودگاه بین‌المللی شهید هاشمی نژاد مشهد و نزدیکی موقعیت مکانی فرودگاه با نقطه مناسب اتصال ریلی و کامیونی به فعالیت‌های گمرکی فرودگاهی با هدف ا

نوشته شده توسط:

اشتراک گذاری