امروز شنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳

تجارت خارجی گمرکات کردستان به بیش از دو میلیارد دلار رسید

حجم مبادلات تجاری حوزه نظارت گمرکات استان کردستان در پنج ماهه نخست سال 1402   به رقمی بیش از 1.6 میلیون تن و ارزشی بالغ بر 2 میلیارد دلار رسید  
کد خبر: ۱۱۰۱۴۰۲۲۰۱
زمان انتشار: ۷ شهریور ۱۴۰۲ - ۲۱:۴۷ بعد از ظهر
223 بازدید

فرامرز امیدی سرپرست حوزه نظارت گمرکات استان کردستان با تشریح عملکرد پنج ماهه گمرکات استان کردستان  بیان داشت: در  پنج ماهه نخست سال ۱۴۰۲ بالغ بر ۷۰۰ هزار تن انواع کالاهای صادراتی به ارزش بیش از۳۴۷ میلیون دلار از گمرکات استان کردستان صادر گردیده که از این میزان، مقدار ۴۹۰ هزار تن به ارزش  ۲۲۰ میلیون و ۸۹۰ هزار دلار نزد گمرکات استان اظهار گردیده است که نسبت به مدت مشابه در سال گذشته از نظر وزنی ۱۵ درصد و از نظر ارزشی ۱۳ درصد رشد داشته است.


امیدی  عمده کالاهای صادر شده از این گمرکات را انواع محصولات کشاورزی و باغی، مصنوعات فلزی و پلاستیکی، محصولات لبنی، کاشی و سرامیک، انواع شیشه ، فرش و ….
ذکر کرد.

فرامرز امیدی ادامه داد: طی این مدت کشورهای عراق , سوریه، افغانستان،امارات متحده عربی، روسیه،ترکیه، جمهوری آذربایجان ،پاکستان ، گرجستان و کویت عمده خریداران کالاهای ایرانی از طریق این گمرکات بوده اند.


وی با اشاره به کالاهای ترخیصی از گمرکات تحت نظارت افزود ند: میزان واردات قطعی این حوزه نظارت طی این مدت
مقدار  ۱۵ هزارتن انواع کالا به ارزش تقریبی ۱۲۷ میلیون دلار بوده که از نظر ارزشی ۱۴۲ درصد رشد داشته است و عمده کالای وارداتی کالاهای واسطه ای ، ماشین الات و قطعات خط تولید،  مواد اولیه و اقلام مصرفی مورد نیاز مرزنشینان می باشند و عمدتا از کشورهای عراق، اسپانیا، آلمان، امارات، ترکیه و چین به کشورمان وارد گردیده و درکوتاه ترین زمان ممکن ترخیص گردیده اند.


امیدی گفت: در این پنج ماهه سال ۱۴۰۲ تشریفات گمرکی بیش
از مقدار ۹۰۷ هزار تن انواع کالا به ارزش یک میلیارد و ۶۴۲ میلیون دلار انواع کالاهای ترانزیتی ازگمرک باشماق صورت پذیرفته است.که مقدار ۲۷۱ هزارتن کالای به ارزش ۱ میلیارد و ۷۶ میلیون دلار از گمرکات استان طی تراتزیت خارجی مقصد به کشور عراق حمل شده است.

سرپرست گمرکات کرستان افزود: درآمد پنج ماهه این حوزه نظارت مبلغ ۲۳۳ میلیارد تومان بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۴۶ درصد رشد داشته است.

وی گفت هم عوامل ستادی و اجرایی گمرکات استان ضمن انجام تشریفات گمرکی کالاهای صادراتی و ترانزیتی بصورت شبانه روزی و فراهم نمودن تمهیدات و امکانات لازم جهت تسریع و تسهیل در انجام تشریفات گمرکی وسایط نقلیه وکالاهای مواکب زائرین گرامی اربعین حسینی (ع) ، یگانهای خدمات رسان عمومی، بهداشتی و درمانی، پایگاههای امدادی هلال احمر و اورژانس، تلاش وافری نمودند که با تعامل و همکاری سایر دستگاههای عضو ستاد اربعین شرایط و امکانات مطلوبی برای تردد زائران اربعین حسینی(ع) در دوطرف مرز بعمل آورند..

نوشته شده توسط:

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *