امروز شنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳

تحقق صادرات ۱.۶ میلیارد دلاری از استان سیستان و بلوچستان 

ناظر گمرکات استان سیستان و بلوچستان گفت: در سال ۱۴۰۱ کل کالای صادراتی خروجی از گمرکات استان یک میلیارد و ۶۶۸ میلیون و ۹۷۲ هزار دلار بوده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱۶ درصد افزایش داشته است. 
کد خبر: ۱۱۰۱۴۰۲۱۰
زمان انتشار: ۱۳ فروردین ۱۴۰۲ - ۰۰:۴۲ قبل از ظهر
171 بازدید

به گزارش پایگاه خبری اخبارگمرکی_اقتصادی به نقل از روابط عمومی حوزه نظارت گمرکات سیستان و بلوچستان، محمدعلی خاشی اظهار داشت: در سال ۱۴۰۱ کل کالای صادراتی خروجی از طریق گمرکات استان از نظر ارزشی یک میلیارد و ۶۶۸ میلیون و ۹۷۲ هزار و ۳۳۶ دلار و از نظر وزنی چهار میلیون و ۷۸۷ هزار و ۸۰۱ تن بوده که نسبت به سال ۱۴۰۰ از لحاظ ارزش ۱۶ درصد و از نظر وزن ۱۴ درصد افزایش داشته است.

ناظر گمرکات استان سیستان و بلوچستان گفت: در ۱۲ ماه سال گذشته هشت هزار و ۱۱۷ فقره اظهارنامه صادراتی به ارزش ۲۴۲ میلیون و ۸۲۱ هزار و ۸۶۵ دلار به وزن یک میلیون و ۳۶۶ هزار و ۹۳۴ تن بابت صادرات قطعی از گمرکات زاهدان، میرجاوه، میلک، چابهار و پیشین و بازارچه‌های مرزی میلک، میرجاوه، پیشین، گمشاد، کوهک و جالق سراوان و ریمدان تشکیل شده که نسبت به سال ۱۴۰۰ از نظر تعداد اظهارنامه ۴۷ درصد کاهش، از نظر ارزش ۳۴ درصد کاهش و از نظر وزن ۹ درصد افزایش را نشان می‌دهد.

وی افزود: عمده اقلام صادرات قطعی گمرکات استان در این مدت سیمان، کلینکر، خرما، گاز، تخم گشنیز، کشمکش تیزابی، انگور تازه، بیسکویت و تافی، گوجه فرنگی، پودر رختشویی، آلو، سیب درختی و سایر محصولات کشاورزی بوده است.

خاشی اضافه کرد: عمده این اقلام به کشورهای پاکستان، افغانستان، عمان، امارت متحده عربی، هند، ترکیه و روسیه صادر شده است.

مدیرکل گمرک زاهدان گفت: در حوزه کالاهای اظهار شده در سایر گمرکات کشور خروجی از گمرکات و بازارچه‌های مرزی استان نیز ۴۵ هزار و ۲۶۲ فقره اظهارنامه به ارزش یک میلیارد و ۴۲۶ میلیون و ۱۵۰ هزار و ۵۰۱ دلار به وزن سه میلیون و ۴۲۰ هزار و ۸۶۷ تن ارائه شده که نسبت به سال ۱۴۰۰ از نظر تعداد پروانه ۱۷ درصد افزایش، از نظر ارزش ۳۳ درصد افزایش و از نظر وزن ۱۶ درصد افزایش را نشان می‌دهد.

وی ادامه داد: عمده اقلام خروجی این حوزه شامل مشتقات نفتی، گاز، قیر، سیمان، کاشی و سرامیک، آهن و فولاد، مواد غذایی مجاز و تره بار بوده است.

          

خاشی به عملکرد حوزه واردات قطعی اشاره و اظهار داشت: در سال ۱۴۰۱ تعداد پنج هزار و ۲۲۴ فقره اظهارنامه وارداتی به ارزش یک میلیارد و ۵۱۳ میلیون و ۶۹۳ هزار و ۹۸۵ دلار به وزن دو میلیون و ۶۳۹ هزار و ۶۳۲ تن تشکیل شده که نسبت به سال ۱۴۰۰ از نظر تعداد اظهارنامه ۱۳۳ درصد افزایش، از نظر ارزش ۸۶ درصد افزایش و از نظر وزن ۹۷ درصد افزایش را نشان می‌دهد.

ناظر گمرکات سیستان و بلوچستان افزود: عمده اقلام وارداتی به استان شامل گندم، برنج، ذرت دامی، جو دامی، دانه جو دامی، انبه،  شکر، کنجد، لوازم یدکی خودور سواری، لوازم خانگی، پارچه، چتایی، لاستیک اتومبیل سبک و سنگین، دستگاه‌های خنک کننده هوا، نارنگی، موز و برخی اقلام مجاز دیگر بوده است.

وی ادامه داد: این اقلام بیشتر از کشورهای روسیه، آلمان، دانمارک، رومانی، استرالیا، پاکستان، هند، برزیل، امارات متحده عربی، تایلند و چین وارد شده است.

خاشی به خدمات مسافری اشاره و بیان کرد: در سال ۱۴۰۱ به ۱۱۳ هزار و ۸۷۸ مسافر ورودی و ۹۹ هزار و ۲۴۱ مسافر خروجی از گمرکات استان خدمات گمرکی و تشریفات مسافری ارائه شده که نسبت به سال قبل مسافرین ورودی ۱۵۶ درصد افزایش و مسافرین خروجی ۹۳ درصد افزایش داشته است.

ناظر گمرکات سیستان و بلوچستان افزود: این افراد از سالن‌های مسافری گمرک در مرزهای میلک، میرجاوه و ریمدان تردد کرده‌اند.

وی در تشریح اقدامات حوزه ترانزیت بیان کرد: در سال ۱۴۰۱ تعداد ۵۱ هزار و ۳۶ کامیون و یک هزار و ۳۶۹ واگن به وزن یک میلیون و ۲۰ هزار و ۷۳۴ تن شامل لوازم یدکی مستعمل خودرو، چای سیاه، پارچه، گاز، برنج، تخم زیره، ادویه، پنل خورشیدی، کانتینر خالی، گوگرد، نمک قرمز، پودر تالک، جامبو بگ، میوه و لاستیک از طریق گمرکات میلک، میرجاوه و چابهار به کشورهای پاکستان، افغانستان، امارات متحده عربی، ترکیه، چین، آذربایجان و روسیه ترانزیت شده که نسبت به سال ۱۴۰۰ از نظر وزن ۱۹ درصد افزایش داشته است.

نوشته شده توسط:

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *