امروز شنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳

تحقق صادرات ۷۶ میلیون دلاری طی یک ماه در سیستان و بلوچستان

ناظر گمرکات استان سیستان و بلوچستان گفت:در یک ماه سال جاری کل کالای صادراتی خروجی از گمرکات استان ۷۶ میلیون و ۵۱۲ هزار دلار بوده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱۷ درصد کاهش داشته است. 
کد خبر: ۱۱۰۱۴۰۲۵۵
زمان انتشار: ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۹:۲۳ بعد از ظهر
160 بازدید

محمدعلی خاشی اظهار داشت: در یک ماهه سال ۱۴۰۲  کل کالای صادراتی خروجی از طریق گمرکات استان از نظر ارزشی  ۷۶ میلیون و ۵۱۲ هزار و ۰۱۷ دلار و از نظر وزنی  ۲۳۹ هزار و ۵۰۱ تن بوده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته از لحاظ ارزش ۱۷ درصد و از نظر وزن ۲۲ درصد کاهش داشته است.

ناظر گمرکات استان سیستان و بلوچستان گفت: از ابتدای سال ۵۸۷ فقره پروانه صادراتی به ارزش ۱۸ میلیون و ۷۲۱ هزار و ۳۱۶ دلار به وزن  ۱۳۳ هزار و ۸۶۹ تن بابت صادرات قطعی از گمرکات زاهدان، میرجاوه، میلک، چابهار و منطقه،و پیشین و بازارچه‌های مرزی میلک، میرجاوه،پیشین، گمشاد، کوهک و جالق سراوان و بازارچه ریمدان تشکیل شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل از نظر تعداد پروانه ۱۶ درصد کاهش، از نظر ارزش ۱۰ درصد کاهش و از نظر وزن ۱۴ درصد کاهش نشان می‌دهد.

وی افزود: عمده اقلام صادرات قطعی گمرکات استان در این مدت سیمان، کلینکر،کنسانتره، زغال سنگ ، خرما، گاز، گوجه فرنگی، پودر رختشویی، سیب درختی، سایر محصولات کشاورزی بوده است. خاشی اضافه کرد: عمده این اقلام به کشورهای پاکستان، افغانستان، هند، بنگلادش صادر شده است.

مدیرکل گمرک زاهدان گفت: در حوزه کالاهای اظهار شده در سایر گمرکات کشور خروجی از گمرکات و بازارچه‌های مرزی استان نیز ۲ هزار و ۰۱۵ فقره پروانه به ارزش ۵۷ میلیون و ۷۹۰ هزار و ۷۰۱ دلار به وزن ۱۰۵ هزار و ۶۳۲ تن اعلام وصول شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل از نظر تعداد پروانه ۱۳ درصد کاهش، از نظر ارزش ۱۹ درصد کاهش و از نظر وزن ۳۱ درصد کاهش را نشان می‌دهد.

وی ادامه داد: عمده اقلام خروجی این حوزه شامل گاز، قیر، سیمان، کاشی و سرامیک، آهن و فولاد، مواد غذایی مجاز و تره بار بوده است.

خاشی به عملکرد حوزه واردات قطعی اشاره و اظهار داشت: از ابتدای امسال تعداد  ۲۳۸ فقره پروانه وارداتی به ارزش ۵۸ میلیون و ۶۴۷ هزار و ۸۹۵ دلار به وزن  ۳۱ هزار و ۵۵۲ تن تشکیل شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل از نظر تعداد پروانه ۱۵ درصد کاهش، از نظر ارزش ۴۱ درصد کاهش و از نظر وزن ۸۲ درصد کاهش را نشان می‌دهد.

ناظر گمرکات سیستان و بلوچستان افزود: عمده اقلام وارداتی به استان شامل برنج،   کنجد، دام زنده، پارچه، چای، لوازم یدکی خودور سواری، لاستیک اتوموبیل سبک و سنگین، و برخی اقلام مجاز دیگر بوده است. وی ادامه داد: این اقلام بیشتر از کشورهای  پاکستان، هند،  امارات متحده عربی، چین و افغانستان وارد شده است.

خاشی به خدمات مسافری اشاره و بیان کرد: در یکماه اول سال جاری  به ۲۳ هزار و ۱۹۵ مسافر ورودی و ۱۸ هزار و ۵۹۲ مسافر خروجی از گمرکات استان خدمات گمرکی و تشریفات مسافری ارائه شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل مسافرین ورودی ۲۳ درصد افزایش و مسافرین خروجی ۳ درصد افزایش داشته است.  ناظر گمرکات سیستان و بلوچستان افزود: این افراد از سالن‌های مسافری گمرک در مرزهای میلک، میرجاوه و ریمدان و فرودگاه چابهار تردد کرده‌اند.

وی در تشریح اقدامات حوزه ترانزیت بیان کرد: طی یک ماه ابتدایی سال ۳ هزار و ۶۳۰ کامیون و ۶۱ واگن به وزن ۷۳ هزار و ۸۶۵ تن شامل سیب زمینی،نارنگی،کنجد،گاز،برنج،گوگرد از طریق گمرکات میلک،میرجاوه و گمرک منطقه آزاد  به کشورهای پاکستان، افغانستان ،چک ،ارمنستان،و عراق ترانزیت شده  که نسبت به مدت مشابه سال قبل از نظر وزن ۸ درصد افزایش داشته است.

نوشته شده توسط:

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *