امروز شنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳

تراز مثبت تجارت خارجی گمرکات کردستان در سال ۱۴۰۲

حجم مبادلات تجارت خارجی حوزه نظارت گمرکات استان کردستان در سال ۱۴۰۲ از لحاظ وزنی به رقمی بیش ازیک میلیون و ۱۴۲ هزار تن و از حیث ارزش دلاری به ۹۱۰ میلیون دلار رسید .
کد خبر: ۱۱۰۱۴۰۳۱۰۹
زمان انتشار: ۱۵ فروردین ۱۴۰۳ - ۰۰:۳۲ قبل از ظهر
114 بازدید

به گزارش روابط عمومی حوزه نظارت گمرکات استان کردستان ، فرامرز امیدی ناظر گمرکات استان و مدیرکل گمرک سنندج با اعلام این خبر در ادامه افزود : در دوازده ماهه سال ۱۴۰۲ بالغ بر یک میلیون و ۱۰۲ هزار تن انواع کالای ایرانی به ارزش بیش از ۵۱۸ میلیون دلار از گمرکات کردستان به خارج از کشور صادر شده است . که در مقایسه با سال ۱۴۰۱ از نظر وزنی ۱۲ درصد و به لحاظ ارزش ۱۷ درصد رشد داشته است .

ناظر گمرکات کردستان عمده کالاهای صادراتی را محصولات کشاورزی و باغی ، مصنوعات فلزی و پلاستیکی ، فرآورده های لبنی ، مصالح ساختمانی ، انواع جام ( شیشه ) و فرش بر شمردند .

وی ادامه داد کشور عراق ، افغانستان ، سوریه ، امارات متحده عربی ، روسیه ، ترکیه ، جمهوری آذربایجان ، پاکستان ، گرجستان و کویت عمده خریداران کالای ایرانی ارسالی از گمرکات کردستان می باشند .

امیدی افزود : واردات قطعی طی سال ۱۴۰۲ به گمرکات استان حدود ۴۰ هزار تن به ارزش ۳۹۱ میلیون دلار می باشد . که از نظر دلاری با رشد ۱۵۲ درصدی مواجه بوده است .

امیدی عمده کالاهای وارداتی از گمرکات استان را شمش طلا ، شمش آلومینیوم ، کالاهای واسطه ایی ، ماشین آلات و قطعات خط تولید ، مواد اولیه و اقلام مصرفی مورد نیاز مرزنشینان بر شمرد که عمدتاً از کشورهای عراق ، اسپانیا ، آلمان ، امارات ، ترکیه و چین به کشور وارد و در کمترین زمان ممکن ترخیص می شوند .

ناظر گمرکات کردستان در ادامه به رتبه سوم گمرک باشماق پس از گمرکات شهید رجایی و پرویزخان در عبور خارجی کالا ( ترانزیت ) مبدا اشاره و تصریح کرد : در سال ۱۴۰۲ تشریفات گمرکی ترانزیت خارجی مبدا بیش از یک میلیون و ٩٣٨هزار تن انواع کالا از گمرک مرزی باشماق صورت پذیرفته است . که بیانگر رشد ۵٧ درصدی ترانزیت مبدأ در این گمرک می باشد .

فرامرز امیدی مجموع درآمدهای وصولی گمرکات استان کردستان در سال ۱۴۰۲ را بیش از ۵ هزار و ۲۱۱ میلیارد ریال عنوان کرد که در مقایسه با سال ۱۴۰۱ از رشد ۹ درصدی برخوردار بوده است .

وی همچنین تعداد پرونده های تعیین ارزش شده در سال ۱۴۰۲ توسط گمرکات کردستان را ۱۶۵۰ فقره پرونده قضایی به ارزش بیش از ۴ هزار میلیاردو ۵۰۹ میلیون ریال بر شمرد که در مقایسه با سال ۱۴۰۱ از لحاظ تعداد ۱۲ درصد و به جهت ارزش ریالی ۳۶ درصد رشد داشته است .

ناظر گمرکات کردستان خاطرنشان ساخت که در سال ۱۴۰۲ حدود ۲۶۱ هزار و ۵۵۹ تردد کامیونی و ۳۹ هزار و ۵۲۹ تردد خودرو سواری از مرزهای استان به وقوع پیوسته است .

وی از ثبت بالغ بر یک میلیون و ۴۷۹ هزار نفر تردد مسافر از پایانه های مرزی استان خبر داد

نوشته شده توسط:

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *