امروز شنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳
رئیس کل گمرک ایران در جمع فعالان اقتصادی تبریز

رسالت گمرک تسهیل در تجارت به ویژه برای تولید کننده ها ، صادرکنندگان و تامین کنندگان کالاهای اساسی است

دکتر مقدسی معاون وزیر اقتصاد و رئیس کل گمرک ایران در سفری دو روزه به استان آذربایجان شرقی با فعالان اقتصادی استان دیدار و گفت و گو کرد .
کد خبر: 1101401108
زمان انتشار: ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۰:۴۷ قبل از ظهر
194 بازدید

به گزارش روابط عمومی گمرک ایران ، دیدار  رئیس کل گمرک ایران با فعالان اقتصادی استان آذربایجان شرقی با هدف بررسی مسائل و مشکلات تجار ، صادرکنندگان و به ویژه واحدهای تولیدی با حضور مسئولان استانی ، نمایندگان مجلس شورای اسلامی ، مدیران سازمان های همجوار گمرک و مدیران گمرکات استان صورت گرفت و همزمان با این دیدار جلسه ستاد هماهنگی تجارت فرامرزی و کارگروه توسعه صادرات غیر نفتی استان آذربایجان شرقی نیز در حضور رئیس کل گمرک ایران برگزار شد .

🔺در این دیدار علاوه بر دکتر کلامی معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری آذربایجان شرقی ، حجت الاسلام والمسلمین دکتر میر تاج الدینی نماینده مردم شریف تبریز ، اسکو و آذرشهر و نائب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی و همچنین دکتر معصومه پاشایی نماینده مردم شریف مرند و جلفا و عضو کمیسیون صنایع و معادن  و رئیس فراکسیون مناطق آزاد تجاری مجلس شورای اسلامی نیز حضور داشتند .

🔺دکتر مقدسی رئیس کل گمرک ایران در جلسه ستاد هماهنگی تجارت فرامرزی و کارگروه توسعه صادرات غیر نفتی استان آذربایجان شرقی با استقبال از حضور در جمع فعالان اقتصادی استان و تشکیل این جلسه به مشکلات فعالان اقتصادی در حوزه تجارت خارجی بدلیل تعدد دستگاههای ذیمدخل اشاره کرد و گفت : حضور دستگاههای متعدد سیاستگذار و مجوز دهنده و در مواقعی عدم هماهنگی در این حوزه خلاهایی را موجب می شود که این مشکلات اهمیت هماهنگی بهتر را بین آنها نشان می دهد .

🔺مقدسی گفت : دو عامل باعث موفقیت در عملکرد این دستگاهها در حوزه تجارت خارجی کشور می شود نخست اینکه هر دستگاهی وظایف و رسالتش را با انجام اقدام موثر در این حوزه به درستی انجام بدهد و دوم اینکه یک تعامل و هماهنگی میان این دستگاهها برقرار شود و اگر این دو نکته را در نظر بگیریم منجر به هم افزایی می شود .

🔺رئیس کل گمرک ایران رسالت گمرک را تسهیل در تجارت به ویژه برای تولید کننده ها ، صادرکنندگان و تامین کنندگان کالاهای اساسی عنوان نمود و تاکید کرد : بهبود و اصلاح فرآیندها در راستای سرعت و دقت بیشتر رخ بدهد .

🔺وی در ادامه با اشاره به قدمت تاریخی گمرکات استان و توانمندی های بالای موجود با اشاره به راه اندازی پنجره واحد تجارت فیزیکی در سنوات گذشته در تبریز و تبدیل آن به پنجره واحد تجارت الکترونیک، گفت: آذربایجان شرقی به دلیل ظرفیت بالای اقتصادی قابلیت افزایش توان صادرات را دارد.

🔺رییس کل گمرک ایران با بیان آمار تراز تجارت خارجی آذربایجان شرقی  افزود:  نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۲۸ درصد افزایش یافته است.

🔺مقدسی خاطرنشان کرد: در یک ماه گذشته ۵۴ هزار تن ترانزیت خارجی از این استان انجام شده است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۳۵ درصد افزایش دارد.

🔺رییس کل گمرک ایران با بیان اینکه سال گذشته یک میلیون و ۵۰ هزار تُن کالای رسوبی مشمول مقررات متروکه در گمرکات کشور از سنوات گذشته  وجود داشت که بیشتر ناشی از تعدد تغییر مقررات و دستورالعملها است، گفت: با تلاش شبانه روزی همکاران۹۵۳ هزار تن از این مقدارعملیات ارزیابی انجام و به سازمان جمع آوری و اموال تملیکی برای طی مراحل قانونی بعدی تحویل داده شد.

🔺 مقدسی تسهیل در تجارت خارجی به ویژه رفع موانع تولیدکنندگان و صادرکنندگان و تامین کالای اساسی را اولویت اساسی گمرک اعلام و اظهار کرد: هم اکنون در  بنادر کشور، کالاهای اساسی با روند مطلوب در حال ترخیص می باشد .

🔺وی تراز تجاری کشور را در سال جاری مثبت ارزیابی کرد و گفت: در یک ماه گذشته میزان کالاهای صادراتی از گمرکات کشور ۵ میلیارد دلار و واردات نیز ۴ میلیارد و ۱۰۰ میلیون دلار بود.
مقدسی موجودی کنونی کالاهای اساسی در  بنادر کشور را سه میلیون تن اعلام کرد و افزود: در بندر امام خمینی(ره) هر ۱۵ ثانیه یک کامیون کالای اساسی ترخیص می شود.

نوشته شده توسط:

اخبار مرتبط
اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *