امروز شنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳

رشد ۳۵ درصدی ارزش صادرات از گمرکات سیستان و بلوچستان  

محمد علی خاشی ناظر گمرکات سیستان و بلوچستان گفت: از ابتدای سال تا پایان خردادماه کل کالای صادراتی خروجی از طریق گمرکات استان از نظر ارزشی ۳۹۱ میلیون دلار بوده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۳۵ درصد افزایش داشته است. 
کد خبر: ۱۱۰۱۴۰۲۱۳۷
زمان انتشار: ۲۰ تیر ۱۴۰۲ - ۲۲:۴۵ بعد از ظهر
150 بازدید

ناظر گمرکات استان سیستان و بلوچستان گفت: از ابتدای سال تا پایان خردادماه یک هزار و ۸۳۹ فقره پروانه(اظهارنامه) صادراتی به ارزش ۶۱ میلیون و ۵۵۶ هزار و ۳۱۲ دلار به وزن ۴۳۱ هزار و ۲۴۳ تن بابت صادرات قطعی از گمرکات زاهدان، میرجاوه، میلک، چابهار، پیشین، گمشاد، کوهک و جالق سراوان و بازارچه ریمدان تشکیل شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل از نظر تعداد پروانه ۴ درصد افزایش، از نظر ارزش ۲۵ درصد افزایش و از نظر وزن ۲۰ درصد افزایش نشان می‌دهد.

وی افزود: عمده اقلام صادرات قطعی گمرکات استان در این مدت کلینکر، سیمان، زغال سنگ، خرما، کنسانتره سنگ آهن، گاز، پودر رختشویی، کاشی و محصولات کشاورزی بوده که عمده این اقلام به کشورهای پاکستان، چین، افغانستان، بنگلادش، هند، آذربایجان و عراق صادر شده است.

مدیرکل گمرک زاهدان گفت: در حوزه کالاهای اظهار شده در سایر گمرکات کشور خروجی از گمرکات و بازارچه‌های مرزی استان نیز ۱۰ هزار و ۳۶۷ فقره پروانه به ارزش ۳۲۹ میلیون و ۷۰۱ هزار و ۷۲۳ دلار به وزن ۶۱۲ هزار و ۶۰۶ تن اعلام وصول شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل از نظر تعداد پروانه ۳۲ درصد افزایش و از نظر ارزش ۳۷ درصد افزایش و از نظر وزن ۱۷ درصد افزایش را نشان می‌دهد.

وی ادامه داد: عمده اقلام خروجی این حوزه شامل گاز، قیر، سیمان، کاشی و سرامیک، آهن و فولاد، مواد غذایی مجاز و تره بار بوده است.

خاشی به عملکرد حوزه واردات قطعی اشاره و اظهار داشت: از ابتدای سال تاکنون تعداد یک هزار و ۲۲۲ فقره پروانه(اظهارنامه) وارداتی به ارزش ۴۷۵ میلیون و ۸۳۲ هزار و ۱۹۵ دلار به وزن ۵۸۵ هزار و ۹۴۳ تن تشکیل شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل از نظر تعداد اظهارنامه ۱۳ درصد کاهش، از نظر ارزش ۴۹ درصد افزایش و از نظر وزن ۲۵ درصد افزایش را نشان می‌دهد.

ناظر گمرکات سیستان و بلوچستان افزود: عمده اقلام وارداتی به استان شامل : گندم، دانه ذرت دامی، برنج، انبه، کنجد، دام زنده، چای، لوازم یدکی، پارچه، لاستیک اتومبیل سبک و سنگین و برخی اقلام مجاز دیگر بوده که این اقلام بیشتر از کشورهای روسیه، برزیل، پاکستان، هند، امارات متحده عربی، چین و افغانستان وارد شده است.

خاشی به خدمات مسافری اشاره و بیان کرد: از ابتدای سال تاکنون به ۹۱ هزار و ۹۵۸ مسافر ورودی و ۵۰ هزار و ۲۷۶ مسافر خروجی از گمرکات استان خدمات گمرکی و تشریفات مسافری ارائه شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل مسافرین ورودی ۴۵ درصد افزایش و مسافرین خروجی ۵ درصد کاهش داشته است.

ناظر گمرکات سیستان و بلوچستان افزود: این افراد از سالن‌های مسافری گمرک در مرزهای میلک، میرجاوه و ریمدان و فرودگاه فرودگاه کنارک تردد کرده‌اند.

وی در تشریح اقدامات حوزه ترانزیت بیان کرد: طی ۳ ماه ابتدایی سال ۱۲ هزار و ۳۲۲ کامیون و ۹۳ واگن به وزن ۲۴۶ هزار و ۷۳۹ تن شامل سیب زمینی، نارنگی، کنجد، گاز‏، برنج، گوگرد، انبه، خشکبار، ادویه، چای، سیگار و کانتینر خالی از طریق گمرکات میلک، میرجاوه و منطقه آزاد چابهار به کشورهای پاکستان، افغانستان، آذربایجان، ترکیه، هند، امارات، ارمنستان و عراق ترانزیت شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل از نظر وزنی تغییری نداشته است.

نوشته شده توسط:

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *