امروز شنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳

رشد ۵۲ درصدی ترانزیت کالا از گمرکات خراسان رضوی

ناظر گمرکات خراسان رضوی گفت: ترانزیت کالا از گمرکات خراسان رضوی طی ۹ ماهه اول سال جاری یک میلیون و ۵۱۳ هزار تن است که این میزان طی مدت مشابه سال گذشته ۹۹۷ هزار تن بوده است؛ این آمار نشان می‌دهد ترانزیت خراجی استان از ابتدای سال تاکنون ۵۲ درصد افزایش داشته است.
کد خبر: ۱۱۰۱۴۰۱۵۷۴
زمان انتشار: ۴ بهمن ۱۴۰۱ - ۰۲:۱۹ قبل از ظهر
146 بازدید

جواد جعفری در گفت‌وگو با ایسنا در خصوص وضعیت ترانزیت از خراسان رضوی اظهار کرد: با وجود بارندگی و نامساعد بودن هوا طی هفته گذشته، خوشبختانه در بحث ورود و خروج کالاها در مرزهای استان هیچ مشکلی نداشتیم، اما تنها در گمرک اسلام قلعه مشکلاتی وجود داشت که مربوط به ایران نبود بلکه مربوط به کشور افغانستان بود. ناوگان‌ حمل و نقل در سمت افغانستان به علت فرسودگی امکان تردد نداشت

وی بیان کرد: خوشبختانه در این مدت ترددها کامیون‌ها در گمرکات استان همان روال عادی خود را داشت. البته ممکن است در برخی مواقع به مدت یک و یا دو ساعت سامانه برخی از سازمان‌های همجوار قطع شده باشد که این روال، طبیعی است.
ناظر گمرکات خراسان رضوی خاطرنشان کرد: در حال حاضر سه پارکینگ گمرک مرز دوغارون خالی است و هیچ ماشینی در این سه پارکینگ توقف ندارد، اما در گمرک اسلام قلعه که آن هم مربوط به کشور افغانستان می‌شود طی این مدت مشکلات فنی وجود داشت.
بحث‌های زیرساختی موجب مشکلات ترانزیت در گمرکات استان شده است
جعفری با اشاره به مشکلات ترانزیت در گمرکات استان و اقدامات صورت گرفته در این خصوص بیان کرد: در حال حاضر در بحث تشریفات گمرکی در مرز دوغارون هیچ مشکلی وجود ندارد و واردات و صادرات کالاها نیز طبق روال عادی انجام می‌شود.
ناظر گمرکات خراسان رضوی بیان کرد: برخی مشکلات در گمرکات مربوط به موضوعات ساختاری و زیرساختی است. در مرز سازمان‌هایی به جهت کنترل‌ وظایفی بر عهده دارند که این موضوع ممکن است، باعث یک سری تداخل‌ها شود. از طرفی جانمایی‌هایی که انجام شده ممکن است با وظایف و خروج کامیون‌ها تداخل پیدا کند.
وی افزود: در حال حاضر با توجه به این مسائل، کمیته‌هایی در مرزها راه‌اندازی شده و این مشکلات در مرزها به ویژه در مرز دوغارون کمتر شده است. با این اقدام، اتفاقات بسیار خوبی رخ داده و در چند ماه اخیر این هماهنگی‌ها بیشتر شده است. با وضعیت فعلی روند ورود و خروج کالا نسبت به گذشته وضعیت بهتری دارد.
تردد روزانه ۷۰۰ کامیون در مرز دوغارون
ناظر گمرکات خراسان رضوی خاطرنشان کرد: در گذشته میزان تردد در مرز دوغارون روزانه حدود ۳۰۰ کامیون از مرز دوغارون بود، اما در حال حاضر حدود ۷۰۰ کامیون به مرز ورود و خروج دارد که این افزایش ورود و خروج‌ها به واسطه هماهنگی‌های صورت گرفته میان سازمان‌ها است.
جعفری اظهار کرد: البته یک سری مشکلات هم از سوی گمرکات کشورهای مقابل وجود دارد که ممکن است محدودیت‌ها و ممنوعیت‌هایی ایجاد کرده و باعث توقف ترانزیت کالا شود. در کشور افغانستان و ترکمنستان همین مشکلات وجود دارد. این کشورها یک سری محدودیت‌ها و قوانین خاص خود را دارند که ممکن است بر روی ترددها تاثیر بگذارد که قطعا از طریق گفت‌وگوهای مرزی این مشکلات کمتر خواهد شد.
وی بیان کرد: اقدامات صورت گرفته توسط گمرک با استفاده از سامانه‌های گمرکی و بازرسی‌های کنترل پیشرفته موجب شده که در بحث زمان صرفه جویی شود و در کمترین مدت، تشریفات گمرکی صورت گیرد.
ناظر گمرکات خراسان رضوی درباره میزان ترانزیت کالا از گمرکات استان عنوان کرد: در حال حاضر ترانزیت خارجی استان ۵۲ درصد رشد کرده است. این آمار گویای این مساله است که هماهنگی‌های صورت گرفته موجب بهبود شرایط شده است.
جعفری اظهار کرد: ترانزیت کالا از خراسان رضوی طی ۹ ماهه اول سال جاری یک میلیون و ۵۱۳ هزار تن و این میزان طی مدت مشابه سال گذشته ۹۹۷ هزار تن بوده است؛ این آمار نشان می‌دهد ترانزیت خراجی استان از ابتدای سال تاکنون دقیقا ۵۲ درصد افزایش داشته است.
وی با اشاره به آمار واردات و صادرات خراسان رضوی نیز افزود: در ابتدای سال جاری میزان صادرات استان ۵۵ کاهش داشت، اما در حال حاضر این رقم به منفی ۵ درصد رسیده است. امیدواریم با توجه به رونق ایجاد شده و بازارهای جدید در آسیای میانه صادرات استان رشد کرده و در انتهای سال مثبت شود.
ناظر گمرکات خراسان رضوی با اشاره به واردات کالا به استان بیان کرد: در بحث واردات کالا به استان به دلیل اینکه ۹۹ درصد واردات ما مربوط به مواد اولیه، ماشین آلات خط تولید و کالاهای اساسی است، در حال حاضر در زمینه واردات کالا از نظر ارزشی حدود ۳۰ درصد با روند افزایشی مواجه بوده ایم .

نوشته شده توسط:

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *