امروز شنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳
رئیس کل گمرک ایران در نشست ستاد مرکزی پیگیری اجرای سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی در قوه قضائیه گزارش داد

آخرین اقدامات گمرک در زمینه تعیین تکلیف کالاهای متروکه، تسهیل ترانزیت کالا و تجارت خارجی

علیرضا مقدسی رئیس کل گمرک ایران در نشست ماهانه پیگیری اجرای سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی، ابلاغی مقام معظم رهبری ضمن ارائه گزارشی از آخرین اقدامات گمرک در حوزه تسهیل انجام تشریفات گمرکی، توسعه ترانزیت و تعیین تکلیف کالاهای متروکه پیشنهاد تشکیل کارگروهی مشترک با سازمان های همجوار برای بهبود مدیریت واحد مرزی را مطرح کرد.
کد خبر: ۱۱۰۱۴۰۱۴۶۸
زمان انتشار: ۳۰ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۹:۵۶ بعد از ظهر
284 بازدید

علیرضا مقدسی در این نشست که معاون اول قوه قضاییه، دادستان کل کشور و برخی از مقامات قضایی کشور  در آن حضور داشتند، در خصوص اقدامات گمرک برای تعیین تکلیف کالاهای متروکه گفت: در سال جاری با پیگیری های صورت گرفته بیش از یک میلیون تن کالاهای متروکه در انبارها تعیین تکلیف شده است.
وی افزود: گمرک در چارچوب سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی، ابلاغی مقام معظم رهبری نهایت همکاری و تعامل را با دستگاه های ذیربط به ویژه قوه قضاییه در خصوص کاهش ماندگاری کالا در بنادر و انبارها به عمل آورده است.
رئیس کل گمرک ایران اظهار داشت: در حوزه ترانزیت نیز گمرک ایران با استفاده از تمام ظرفیت های موجود در قالب کریدورهای ترانزیتی شمال به جنوب و شرق به غرب و اجرای پروژه تیر الکترونیکی در راستای تسهیل ترانزیت گام برداشته است.

مقدسی با اشاره به افزایش ۲۵ درصدی حجم کالا های ترانزیتی از مسیر ایران در سال جاری گفت: افزایش ساعت کاری در گمرکات مرزی، برگزاری نشست های مشترک مدیران گمرکات مرزی با همتایان خود در کشورهای همسایه و اجرای طرح انتخاب مسیر در رویه ترانزیت از دیگر اقدامات گمرک بود که منجر به افزایش ترانزیت کالا از قلمرو جمهوری اسلامی ایران شده است.
وی با اشاره به اهمیت اجرای دقیق مدیریت واحد مرزی در گمرکات کشور گفت: بر اساس ماده ۱۲ قانون امور گمرکی مدیریت واحد مرزی بر عهده گمرک است و سازمان های همجوار دخیل در امر تجارت خارجی باید با هماهنگی و همکاری گمرک در راستای تسهیل تجارت عمل کنند که اجرای مطلوب و دقیق این قانون سبب تسهیل مطلوب تر در تجارت کشور خواهد شد.

مقدسی با بیان اینکه ۱۳۹ واحد گمرکی در سراسر کشور وجود دارد و علاوه بر آن بازارچه های مرزی و  مناطق آزاد و ویژه جدید نیز به استناد مفاد قانونی در حوزه امور تجاری و اقتصادی فعالیت دارند، استقرار گمرک در این اماکن را  نیازمند برخورداری از نیروی انسانی متناسب با حجم فعالیت ها و وظایف گمرکی دانست و پیشنهاد تشکیل کارگروه مشترکی را در این زمینه ارایه کرد.

وی افزود: بررسی موارد مرتبط با چالش های گمرک و انجام اقدامات لازم در مورد اجرای دقیق ماده ۱۲ قانون امور گمرکی از جمله تامین نیروی انسانی با توجه با وظایف و مسئولیت های گمرک می تواند راهگشا باشد.
رئیس کل گمرک ایران در بخش دیگری از گزارش خود به فعالیت و عملکرد گمرک در حوزه مبارزه با قاچاق از جمله قاچاق کالا، مواد مخدر و پیش سازهای آن و همچنین قاچاق انسان اشاره کرد و گفت:  کارکنان زحمتکش و صبور گمرک به خصوص در مناطق مرزی و دور افتاده با وجود کمبود امکانات و دشواری های کاری، با دقت و حساسیت بالا، با ورود و خروج کالاهای قاچاق و مواد مخدر از مرز های گمرکی مقابله می کنند که حجم بالای کشفیات گمرک موید این امر است.

شایان ذکر است فرود عسگری معاون امور گمرکی و فریده زبیدی معاون حقوقی و نظارت گمرک ایران نیز در این نشست حضور داشتند.
@Gomrok_news

نوشته شده توسط:

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *