امروز شنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳

تجارت کشور به ۱۱۳میلیارد دلار رسید/رکورد صادرات غیر نفتی کشور با عبور از ۵۳میلیارد دلار  شکسته شد 

سخنگوی کمیسیون توسعه تجارت خانه صمت گفت: صادرات غیر نفتی کشور در سال ۱۴۰۱با عبور از ۵۳میلیارد و ۱۶۶ میلیون دلار با رشد ۱۰درصدی ، رکورد جدیدی را در تاریخ کشور به جا گذاشت که امیدواریم این روند رشد در سال جدید نیز ادامه پیدا کند .
کد خبر: ۱۱۰۱۴۰۲۳۳۴
زمان انتشار: ۲۹ فروردین ۱۴۰۲ - ۰۹:۴۹ قبل از ظهر
122 بازدید

سید روح اله لطیفی ،سخنگوی کمیسیون روابط بین الملل و توسعه تجارت خانه صنعت، معدن و تجارت ایران اظهار داشت: تجارت غیر نفتی کشور در سال ۱۴۰۱ از لحاظ وزنی به  ۱۵۹میلیون و ۲۳۶هزار تن  و از لحاظ ارزش به ۱۱۲میلیارد و ۸۲۱میلیون دلار رسید که با رشد ۱۱.۲درصدی همراه  بوده ، این میزان تجارت غیر نفتی  در تاریخ کشور کم نظیر بوده است و نسبت به سال ماقبل ۱۱میلیارد و ۳۸۰میلیون دلار بیشتر شده است.

وی افزود: از این میزان صادرات غیر نفتی، ۱۲۲میلیون و ۵۶هزار تن  به ارزش ۵۳میلیارد و ۱۶۶میلیون دلار سهم صادرات کشور بود که با رشد ۱۰درصدی نسبت به مدت مشابه ، رکوردی تاریخی را از لحاظ ارزش به ثبت رسانده است ،که بالاترین میزان صادرات تا پیش از این مربوط به سال ۹۳ با ۵۰میلیارد و ۵۶۱میلیون دلار بوده است.

سخنگوی کمیسیون روابط بین‌الملل و توسعه تجارت خانه صمت در خصوص پنج کشور اول مقاصد صادراتی در سال ۱۴۰۱گفت: چین با خرید ۱۴میلیارد و ۵۸۴میلیون دلار (بدون تغییر)، عراق با ۱۰میلیارد و ۲۳۸ میلیون دلار (رشد ۱۵درصدی)، ترکیه با هفت میلیارد و ۴۵۹میلیون دلار (رشد۲۳درصدی)، امارات با پنج میلیارد و ۷۶۷میلیون دلار (رشد ۲۸درصدی) و هند با دو میلیارد و ۱۴۶میلیون دلار (رشد ۱۸درصدی)، پنج مقصد اول صادرات کالاهای ایرانی در سال ۱۴۰۱بودند.

وی افزود: در سال ۱۴۰۱ بیش از ۳۷ میلیون و ۱۸۰هزار تن به ارزش ۵۹میلیارد و ۶۵۵میلیون دلار، کالا وارد کشور شده  که نسبت  به مدت مشابه با وجود کاهش ۱۰درصدی در وزن   از لحاظ ارزش ۱۳درصد رشد داشته است .

لطیفی در ادامه در خصوص پنج  کشور اول فروشنده کالا به ایران  گفت:  امارات با فروش ۱۸میلیارد و ۳۹۵میلیون دلار (رشد ۱۱درصدی)، چین با ۱۵میلیارد و ۷۴۴ میلیون دلار (رشد ۲۴درصدی)، ترکیه با ۶میلیارد و ۹۹ میلیون دلار (رشد ۱۵درصدی)،  هند با دو میلیارد و ۱۹میلیون دلار (رشد ۸۰درصدی)  و آلمان با دو میلیارد و ۱۹میلیون  دلار (رشد پنج درصدی)،به ترتیب پنج کشور  نخست تامین کننده کالا برای  کشورمان در سال ۱۴۰۱ بودند.

سخنگوی سابق گمرک در پایان گفت : با وجود فراهم شدن شرایط بین المللی  و هماهنگی های داخلی بین سازمان ها و نهادهای مرتبط با ترانزیت ، برای ثبت رکوردی جدید در سال گذشته ، ترانزیت کالا در سال ۱۴۰۱ رشد ۲.۲ درصدی را نسبت به سال قبل داشته و متاسفانه  نتوانستیم رکورد  سال ۱۳۹۳ را که ۱۳میلیون و ۲۰۰هزار تن بود را جابجا کنیم و ترانزیت کالاهای خارجی در سال ۱۴۰۱ به  ۱۲میلیون و ۹۱۲هزار تن رسیده است

نوشته شده توسط:

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *