امروز شنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳

تشریح ۶ برنامه تحول آفرین گمرک از سوی رئیس کل گمرک/تحول در سامانه ها، یکپارچه سازی و هوشمندسازی فعالیت های گمرک اولین برنامه تحول آفرین

دکتر محمد رضوانی فر رئیس کل گمرک ایران در مراسم رونمایی از سند راهبردی گمرک جمهوری اسلامی ایران و به مناسبت روز جهانی گمرک و با حضور وزیر اقتصاد به تشریح ۶ محور تحول آفرین گمرک پرداخت.
کد خبر: ۱۱۰۱۴۰۱۵۸۶
زمان انتشار: ۷ بهمن ۱۴۰۱ - ۲۰:۵۳ بعد از ظهر
171 بازدید

به گزارش پایگاه خبری اخبار گمرکی_ اقتصادی به نقل ار روابط عمومی گمرک ایران دکتر محمد رضوانی فر در این مراسم به برنامه های تحول آفرین گمرک اشاره کرد و در خصوص اولین محور تحول آفرین گمرک گفت: اولین محور تحول آفرین، تحول در سامانه ها، یکپارچه سازی و هوشمندسازی فعالیت های گمرکی است.

محور بعدی تحولی گمرک، تحول در حوزه نیروی انسانی و منابع انسانی است که بخش بررگی از برنامه های ما برای توانمند سازی و ارتقای جایگاه و توسعه امکانات رفاهی و توسعه آموزش برای کارکنان است.
رضوانی فر اشاره کرد: برای رسیدن به گمرک هوشمند، چالاک، چابک و قانونمدار حتما باید کمبود نیروی انسانی رفع شود.
رئیس کل گمرک ایران به محور دیگری از برنامه های تحول آفرین گمرک اشاره کرد و افزود: زیرساخت ها و توسعه امکانات فیزیکی محور دیگری از برنامه های تحول آفرین گمرک است.

وی گفت: به دلیل گستردگی پهنه جغرافیایی کشور با حدود بیش از ۱۶۰ گمرک اجرایی؛ حضور در بازارچه ها، مناطق آزاد و ویژه اقتصادی و قدمت برخی از فضاهایی گمرک، لزوم نوسازی در امکانات و سرمایه گذاری با حجم بالا را در سال ۱۴۰۲ در گمرک را ضروری می سازد.
وی با اشاره به اهمیت بکارگیری دستگاه های ایکس ری در گمرکات کشور برای تسهیل گری بیشتر و اینکه از سال ۸۲ که اولین دستگاه ایکس ری در گمرک شروع شده تاکنون ۱۸ ایکس ری در گمرک راه اندازی شده است، افزود: در ۲ ماهه آینده عملیات بهره برداری از ۶ دستگاه ایکس ری در گمرکات کشور رونمایی خواهد شد که شامل بهره برداری ۲ دستگاه ایکس ری در گمرک دوغارون،  یک دستگاه در گمرک میرجاوه، ماهیرود، آستارا و یک گمرک هم مرز با کشور ارمنستان است.
معاون وزیر اقتصاد با تاکید بر اینکه برای یک سال آینده ۵۰ دستگاه ایکس ری را در دستور کار داریم، بیان داشت: چنانچه هزینه سرمایه گذاری متوسط راه اندازی هر دستگاه ایکس ری را ۷۰ تا ۸۰ میلیارد تومان در نظر بگیریم برای تهیه ۱۰۰ دستگاه ایکس ری حدود ۷ تا ۸ هزار میلیارد تومان منابع مالی نیاز است که طبیعتا به تنهایی ‌و از طریق منابع داخلی گمرک قابل پیش بینی نیست.

رضوانی فر با اشاره به اینکه برای تجهیز گمرکات کشور به دستگاه های ایکس ری نیازمند کمک وزارت اقتصاد هستیم تا با استفاده از ظرفیت بانک ها و شرکتهای سرمایه گذاری بانک ها بتوانیم این تحول بزرگ را رقم بزنیم. در غیر این صورت همواره این چالش، کاستی و کمبود در امکانات فیزیکی در گمرک فشار آن در عملیات اجرایی بر دوش همکاران گمرک خواهد بود.
رئیس کل گمرک ایران بخش دیگری از تحول در گمرک که در ذیل این برنامه آمده است را تحول در نوع تعامل با ذینفعان ذکر کرد و اظهار داشت: بیش از ۳۰ هزار فعال اقتصادی اعم از تولیدی، بازرگانی و دانش بنیان به طور مستقیم و غیر مستقیم از خدمات و رویه های گمرکی استفاده می کنند و با توجه به تعدد ذینفعانی که گمرک با آنها در ارتباط است، در ارائه خدماتی که برای خدمت گیرندگان طراحی می کنیم و نوع تعاملاتی با آنها، حتما باید تغییرات و تحولاتی انجام شود.
وی همچنین تحول در حوزه فرایندها و مدیریت ریسک و تغییر را یکی دیگر از برنامه های تحول آفرین گمرک دانست.

رئیس کل گمرک ایران بخش دیگری از برنامه تحول آفرین گمرک را توسعه دیپلماسی اقتصادی ذکر کرد و افزود: اصلی ترین برنامه گمرک در حوزه توسعه تعاملات بین المللی این است تا ۵۸ تفاهم نامه و موافقت نامه و یادداشت تفاهم که با کشورهای مختلف دنیا در حوزه توسعه تعاملات گمرکی داریم، عملیاتی کنیم.

وی در پایان گفت: همه معاونین و مدیران گمرک در اینجا گردهم آمدیم تا نسبت به میثاق نامه ای که بر مبنای برنامه عملیاتی داریم، هم قسم شدیم که همه سعی، کوشش، تلاش، درایت و دانش خود کمک بگیریم و با راهنمایی و با پشتیبانی وزیر اقتصاد و تیم وزارت اقتصاد تا بتوانیم یک گمرک در تراز نظام جمهوری اسلامی ایران، گمرکی هوشمند، چالاک، چابک، تسهیل گر، قانونمدار و به روز داشته باشیم

نوشته شده توسط:

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *